Friskvårdsterapeuten älskar kolhydrater!

…och fett och proteiner och viatminer…

Jag skriver det här för att jag tycker att det på senaste tiden har spridits en oproportionerlig och osund skräck för kolhydrater i Sverige och den behöver synas i sömmarna.

När jag var barn var folk livrädda för fett, det skulle undvikas till varje pris och man skulle äta lightprodukter. Problemet var bara att för att maten skulle smaka bra trots att man tagit bort fettet, stoppade producenterna i en massa artificiella ämnen som visade sig vara ännu onyttigare än fett. Sedan insåg folk att det var skillnad på fett och fett och att allt fett inte var livsfarligt utan att en del sorters fett var nyttigt under rätt förutsättningar.

Nu har pendeln svängt och istället för fettskräck hyllas fettet som svaret på alla våra problem medan kolhydrater utmålas som orsaken till allt ont. Nu ska vi äta låg-kolhydratprodukter istället. Vad gör producenterna för att få dessa produkter att smaka gott? Precis samma sak som de gjorde med lågfettsprodukterna. T ex har jag sett flera LCHF-märkta produkter som innehåller aspartam. Jag äter hellre naturliga kolhydrater från råvaror som utgör en sund kost än aspartam som höjer risken för bl a cancer.

Världen är inte så enkel att om kolhydrater är bra så måste fett vara dåligt eller tvärt om. Det är inte heller så enkelt att allt fett är bra och alla kolhydrater är dåliga. Vill vi hålla oss friska måste vi ha en mer nyanserad bild.

Det ironiska är att många har börjat undvika frukt för att de tror att det är onyttigt eftersom det innehåller kolhydrater, samtidigt som de vräker i sig mjölk och grädde eftersom det innehåller massor av fett, som nu för tiden av många som sagt betraktas som värsta hälsodundermedlet. Det är bara det att under människans historia har en stor del av maten bestått av frukt. Det är mat som våra kroppar är väl anpassade för. Dessutom innehåller frukt massor av livsviktiga vitaminer som är svåra att få i sig tillräckliga mängder av på naturlig väg utan frukt.

Fruktos höjer som allt annat socker blodsockret snabbt men det är i sig inte skadligt. Det är bara problematiskt om snabba kolhydrater utgör en överdrivet stor del av kosten som t ex om man äter både massor av frukt, bröd, ris, pasta och dricker läsk eller saft. Fruktosen i sig är inget problem med en i övrigt sund kost och dessutom så är vitaminerna och fibrerna (fibrer är för övrigt också kolhydrater och nödvändiga för tarmhälsan) i frukten så viktiga att det är mycket viktigare att få i sig dem än att undvika fruktos.

Mjölkprodukter däremot har vi inte ätit i mer än några få tusen år, vilket innebär att det inte alls är naturligt för oss att äta det och att det inte är särskilt bra mat för människor. Det finns inget i mjölkprodukterna som vi inte kan få i oss i en för människan mer lättillgänglig form via andra livsmedel. Dessutom innehåller mjölk och grädde som bekant laktos –mjölksocker. Så snabba kolhydrater får man i sig ändå.

Kolhydrater är en nödvändig del i en sund kost. Under hela vår evolution har vi ätit massor av kolhydrater. Vi är skapade för att äta en viss mängd kolhydrater. Men precis som med fett spelar det roll vilken sorts kolhydrater det är och var de kommer ifrån. Ca 55-60% av energin vi äter behöver komma från kolhydrater, vi ska ha 25-35% från fett och 10-20% från proteiner. Blir du tjock så är det inte för att du äter för mycket kolhydrater. Du blir lika fet om du äter för mycket fett, för det som gör dig fet är att du äter för mycket energi. Punkt.

Vill du gå ner i vikt kan du visserligen äta mindre genom att antingen äta mindre kolhydrater eller genom att äta mindre fett. Båda funkar, men båda är onyttiga om de går till överdrift, för din kropp behöver som sagt åtminstone 55% kolhydrater och 35% fett. Vill man gå ner i vikt på ett hållbart och hälsosamt sätt så minskar man på all mat men behåller proportionerna mellan näringsämnena. Klarar du inte att hålla portionerna tillräckligt små, så hjälper det inte att utesluta ett näringsämne. Det som hjälper är att öka din energiåtgång genom att motionera.

Det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Alla kolhydrater är inte nyttiga. Alla kolhydratrika livsmedel är inte nyttiga. Idag är spannmål, ris, pasta osv den främsta kolhydratkällan för många. Precis som mjölk, har människan bara ätit spannmål under en relativt kort tid av vår historia. Vi är inte anpassade att äta spannmål och det finns inga näringsämnen i spannmål som inte finns i mer människovänlig form i annan mat.

En annan källa till kolhydrater är raffinerat socker. De flesta vet om att raffinerat socker är onyttigt, men få inser hur stora mängder raffinerat socker de verkligen får i sig. Det finns socker i nästan all mat du köper, från bröd till yoghurt till pulverlatte till citronsalt (!). Många bäckar små blir en stor å, som man brukar säga.

Det är spannmålen och det, ofta dolda, raffinerade sockret som är de verkliga bovarna. Det är de skadliga effekterna av kolhydrater i den formen som ger kolhydraterna dåligt rykte. Det är inte kolhydrater i allmänhet som är dåliga. Det är kolhydrater i vissa former och i kombination med andra näringsämnen, som t ex stora mängder omega-6 som bl a finns i spannmål och kött och fisk som fötts upp på foder bestående av spannmål, som är problemet. På samma sätt är vissa sorters fett onyttigt.

Vi behöver äta både fett och kolhydrater för att få ett långt och friskt liv. Om vi slutade äta raffinerat socker, spannmål och spannmålsuppfött kött och istället såg till att äta mycket frukt, rötter och grönsaker, även kolhydratrika sådana, så skulle vi få en helt annan bild av kolhydraternas effekt. De risker som numera förknippas med kolhydrater skulle försvinna. Om vi dessutom såg till att få det mesta av vårt fett ifrån fisk, skaldjur och vegetabilier istället för från mjölkprodukter och rött kött, så skulle både hjärt- och kärlsjukdomar, reumatiska sjukdomar, många cancerformer, diabetes och enligt en del forskning även demenssjukdomar minska kraftigt.

Ät kolhydrater, men ät rätt sort!

frukter-mat-kiwi-apelsiner-vindruvor-jordgubbar-äpple-1024x1280

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s