Att leva som man lär (och inte kasta tårta på Jimmie Åkesson)

“Be the change you want to see in the world”
-Mahatma Gandhi

Jag har tänkt en del på det citatet idag. Rent spontant så känner jag att det är en självklarhet. Det handlar om att leva som man lär och att man måste börja med sig själv. Man kan inte förvänta sig att andra agerar annorlunda än man själv gör. Man kan inte ställa högre krav på sin omgivning än man själv är villig och kapabel att leva upp till. Det handlar också om att vara en inspirationskälla och att visa att något annat än status quo är möjligt. Inte minst handlar det om att många bäckar små blir en stor å. En förändring måste börja någonstans, så den kan lika gärna börja med mig. Genom att låta sitt beteende styras av hur man vill att världen ser ut bidrar man på ett konkret sätt till att skapa den världen.

Problemet är att det som låter så enkelt och självklart i teorin inte alltid är så lätt i praktiken. För mig personligen är citatet en uppmaning att sträva efter värderingar som rättvisa, empati, kärlek, generositet, tolerans och respekt. Alla människors lika värde. De flesta människor skriver under på åtminstone de flesta av de här värderingarna. Problemet är att vi ofta misslyckas med att leva efter dem fullt ut och anledningen till att vi misslyckas är för att det helt enkelt är skitsvårt ibland.

Jag tar ett aktuellt exempel: En känd och folkkär artist tillkännagav häromdagen att han tänkte skänka gaget från ett av sina uppträdanden till en handikappad pojke som annars förmodligen inte skulle få den vård han behövde. Naturligtvis var det många som tyckte att det var en fin gest; en gest av generositet, medmänsklighet och empati. Tyvärr så var det långt ifrån alla som uppskattade artistens initiativ. Hur obegripligt det än verkade för mig, så var det många som fann det mycket provocerande och upprörande. Artisten utsattes inte bara för kritik utan allvarliga personliga kränkningar och t om dödshot.

Nu ska jag komma till poängen: Min spontana reaktion när jag hörde om hur folk reagerat på artistens generositet var vrede, avsmak och förakt. Det är de känslorna som väcks när jag hör att folk trakasserar och hotar någon som hjälper en annan människa, en människa som var i desperat behov av hjälp. Problemet är att om man vill vara den förändringen som man vill se i världen, så är vrede och förakt för andra människor inte särskilt konstruktivt. De går tvärt emot hur jag vill att världen ska se ut.  Genom att förakta dessa hatare, blir jag ju som dem. Jag bidrar till att det blir mer av sådant jag inte vill se i världen.

Det är där utmaningen ligger. Att inte acceptera det man tycker är fel, men att inte heller kompromissa med sina värderingar. Vill jag ha en värld som präglas av tolerans så måste jag vara tolerant. Det räcker inte att jag visar tolerans mot dem som är som jag. Jag måste agera med respekt och tolerans även mot dem som jag inte håller med. Jag kan försöka få dem att ändra sig och vinna över dem till min sida, men det kommer aldrig att gå med förakt, förolämpningar eller förödmjukelse. Det kommer bara föda mer hat. Jag kan bara få dem att lyssna på mig tillräckligt mycket för att ändra sina åsikter eller beteenden om jag bemöter dem med den respekt och tolerans som jag vill att de ska anamma.

Vill man ha ett samhälle där man själv åtnjuter rättvisa och tolerans, vill man själv bli behandlad med respekt av omgivningen, så måste man själv utöva rättvisa, tolerans och respekt. Det är därför det är så olyckligt att kasta en tårta i ansiktet på Jimmie Åkesson även om man tycker att hans ideologi är kass och även om hans partikamrater slåss med järnrör. För vad åstadkommer man med det?

Kommentera

