Andas ut

Nu har höstdagjämningen kommit och gått. Lövhögarna börjar växa till sig och jag andas ut. En go’ magkänsla har infunnit sig. Jag älskar sommaren, jag älskar solen och grönskan och värmen och allt det där. Men den är liksom hektisk. Man får massor av energi och massor av saker man vill passa på att göra medan vädret är varmt och vackert.

Framemot augusti brukar jag börja känna mig ganska trött, liksom överbelastad. Man tänker att man ska koppla av, att man behöver koppla av nu, men det går aldrig riktigt av någon anledning, för den där hektiska sommarrastlösheten finns kvar och behöver fortfarande ett utlopp.

Sen börjar det bli kallare och då kan jag äntligen pusta ut. Hela naturen går till vila och den där ron smittar av sig på mig. Då är kroppen och hjärnan överens om att det är vila som står på schemat. Det känns mer ok att vila på hösten. Det finns fortfarande saker som behöver göras och saker som jag väntar på med spänning, men det lägger sig villigt åt sidan så att jag kan koppla av i tystheten och stillheten och mörkret som uppstår när sommaren gett sig av.

Tekniskt sett så är ju hösten slutet av året, men för mig är hösten en tid för nystart. Kanske är det alla åren av skolgång, där hösten är början på läsåret, som satt sina spår. Det är en väldigt skön och positiv känsla, att börja om på ny kula och stå inför något nytt och fräscht men som kommer helt utan prestationskrav och där man får lov att slå av på takten, koppla av och bara finnas till.

Stressen som byggts upp under sommaren rinner liksom bara av mig och nu återstår bara harmoni. Jag stänger in mig i mitt varma hem, där det är mörkt och tyst och stilla så att mina sinnen får en paus. Jag går runt som i en liten fridfull bubbla av färgglada löv, mörka kvällspromenader med hundarna, värmande soppor och grytor, regn som knattrar på fönstret, favoritböcker som lästs förut och levande ljus. Ingen stress kommer åt mig. Äntligen kan jag andas ut. Allting känns bra.

nypon

En kommentar Lägg till

  1. pärlemor skriver:

    Precis så känner jag det också efter sommaren🙂

Kommentera

