När de inte vill lära sig

Häromdagen berättade jag för en Lärare om Sugata Mitras TED-tal som jag nämnt tidigare här i bloggen om hur barn lär sig otroligt mycket på egen hand om läraren låter dem sköta sig själva och bara uppmuntrar och berömmer dem.

Läraren var inte imponerad. Alls. Hennes enda respons var ”Vad gör man när de inte vill lära sig då?” Denna mycket enkla invändning störde mig. Jag kunde inte sätta fingret på varför, men jag kunde inte hjälpa att tycka att hennes invändning inte kändes helt relevant, trots att den ju lät väldigt relevant.

Vad gör man när eleverna inte vill lära sig? Av någon anledning kom jag att tänka på det där TED-talet igen idag och på Lärarens svar. Och så tänkte jag: Men de där eleverna VILLE ju lära sig. Det var ju det som var hela poängen. Om man som lärare finner sig i en situation där eleverna inte vill lära sig så kanske man i första hand ska fråga sig varför, istället för vad man ska göra när de inte vill.

Faktum är ju att man inte kan tvinga någon att lära sig mot sin vilja. Lärande är en inre process som man inte kan styra utifrån. Det enda man kan göra är att dels göra lärandet så lätt som möjligt genom lämpliga pedagogiska verktyg och omgivningar som främjar lärande och dels påverka elevernas vilja att lära sig, dvs försöka skapa motivation. Om man finner sig i en situation där eleverna inte vill lära sig, så är det i första hand på motivationen man bör lägga krutet. För den som verkligen inte vill lära sig kommer inte att lära sig i vilket fall som helst.

Barn och unga är av naturen nyfikna. De vill som utgångspunkt lära sig. De här barnen som Mitra berättade om kastade sig över chansen att lära sig något -de lärde sig allt från engelska till datorprogrammering till fysik. Så varför kastar sig inte svenska skolungdomar över chansen att lära sig fysik? hade varit en mer relevant fråga att ställa. Vad är det som gör att så många skolelever inte har viljan att lära? Det finns säkert flera orsaker och Läraren kan inte styra över alla. Men några.

Istället för att bekymra sig om vad man ska göra när eleverna inte vill lära sig så kanske man borde titta lite mer på hur man får dem att vilja lära sig. Vad gör man i skolan med ungarna som inte vill lära sig idag? De straffas. Duktiga elever får beröm och bra betyg vilket bidrar till att upprätthålla den motivation de redan hade, men de som inte har motivationen? De blir kritiserade och ifrågasatta, ofta både av lärare och omgivningen och sedan får de dåligt betyg som begränsar deras framtida valmöjligheter. Oavsett om vi tänker på det som straff eller ej, så är mekanismen här bestraffning.

Ett av problemen för skolan (och samhället på det stora hela) är just att straff aldrig har varit ett effektivt sätt att motivera folk. En lärare borde ha läst tillräckligt mycket beteendevetenskap för att känna till detta, så varför de fortfarande arbetar på det sättet är något av ett mysterium för mig (om jag har fel och lärare trots allt inte känner till detta, eller tror att negativ kritik och dåliga betyg inte är straff, rekommenderar jag Murray Sidmans bok Coercion and its fallouts).

Ibland undrar jag, men jag förmodar ändå att det finns en anledning till att våra skolor lär ut just de ämnen de lär ut. Det borde väl vara för att de är viktiga. Ändå är jag ganska säker på att massor av ungdomar sitter och undrar, timme ut och timme in, dag efter dag ”Varför ska jag lära mig det här?”. Att besvara den frågan för att skapa motivation borde vara det allra första skolan gör.

Vi har alla upplevt hur ett ämne som vi trodde var dötråkigt plötsligt blev väldigt intressant helt enkelt för att läraren var helt suverän. Är det intressant vill man lära sig. Vi har också alla upplevt hur en usel lärare fullkomligt dödar ett ämne som vi egentligen tycker borde vara intressant. Då försvinner motivationen. Det är inte alltid lärarens fel att eleven inte vill lära sig, men det är inte ovanligt att lärarens och skolans arbetssätt är en bidragande faktor. Det finns en anledning till att man säger ”skoltrött” och inte ”lär-trött”.

Jag presenterade en ny approach till undervisning som sköts ner direkt av Läraren eftersom den bara funkar om ungdomarna vill lära sig -men ingen pedagogik funkar på dem som inte vill lära sig. Det faktum att många elever inte verkar ha viljan att lära sig är ju ett tecken på att det man gör i nuläget inte funkar så särskilt bra heller. Frågan Läraren verkligen borde ställt är: Skulle fler eller färre få viljan att lära sig om man börjar arbeta som Mitra föreslog i sitt TED-tal?

Kommentera

