Masker

När ord inte är tillräckliga kan skapandet hjälpa oss att kommunicera eller bearbeta. Bilder och symboler kan hjälpa oss att förstå oss själva och varandra. De kan hjälpa oss att utforska. Att arbeta med masker på det här sättet kan bestå i att skapa masken, bära den, ta på eller av den och att se den på oss själva, på andra eller att titta på den när ingen har den på sig.

Masken kan vara ett skydd. Den döljer vårt egna ansikte och visar upp något annat. Den kan också användas till att förvara olika krafter eller identiteter som vi kan ta del av genom att ta på oss masken, eller lägga ifrån oss när vi tar av masken. Man kan förhålla sig till masken på olika sätt; man kan rent faktiskt vara det som masken representerar, man kan föreställa sig att man är det, låtsas inför andra att man är det eller uttrycka sina innesta tankar och känslor genom den.

Man kan göra masker för att ge uttryck för de delar av sig själv som man i vanliga fall håller dolda. Masken kan vara vad som helst som du tillskriver den. Den kan vara något fysiskt och kroppsligt eller tankar, idéer, känslor, magi eller att dölja eller visa upp sitt sanna jag eller något annat. Den kan t ex uttrycka ilska eller glädje, självförtroende eller styrka. Den kan uttrycka en identitet, vilken identitet som helst, t ex krigare, älskarinna, magiker, prästinna, gudomlighet, ett visst sorts djur eller växt. Att bära masken kan hjälpa en att förstå eller bli den identiteten. Det kan också hjälpa till att ge uttryck för en identitet man redan har men som sällan får komma till uttryck.

Man kan också göra masker som reflekterar ens styrkor eller svagheter, eller som visar hur ens ande eller själ ser ut, eller som skänker en nya egenskaper. Vad kan du lära dig av masken? Vilka nya krafter, styrkor och insikter får du av masken?

När man utformar och arbetar med en mask kan man fråga sig själv saker som: Hur känner jag just nu? Vilka färger, former och vilken konsistens och struktur har känslan? Blir känslan mer intensiv när jag tar på mig masken? Kan jag lämna ifrån mig känslan till masken för förvaring där när jag tar den av mig? Får andra se masken? Hjälper masken mig att reflektera över upplevelsen som den symboliserar när jag tittar på den? Hjälper den mig att förstå? Om jag håller upp masken framför mig, kan jag prata med den delen av mig själv som masken representerar? Är det någon som borde eller behöver se den? Någon som borde bära den? Vem?

Man kan göra olika masker för olika syften eller tillfällen. Man kan t ex göra en läkande mask genom att på olika sätt ta med symboler för hälsa och läkande när man tillverkar eller dekorerar masken, eller att måla den så att den påminner om dig själv när du mår som allra bäst. Bär den och se på dig själv i spegeln. Känn hur det känns att vara så frisk och stark och må så bra. Ta in alla känslor av välmående från masken och in i dig själv. Man kan göra masker för orakel eller för schamanistiska resor som representerar det du är eller behöver vara och det du behöver ta med dig på din resa.

Fang-Mask-49-FrontLIONESS_MASKmaskPunu_Mask_23_Front

Kommentera

