Balansera mindre!

Det pratas väldigt mycket om balans och harmoni. Det gör jag också. Vi strävar efter harmoni i allt möjligt. För att må bra sägs det att vi ska ha balans mellan fritid och arbete, mellan egentid och umgänge, mellan nyttighet och njutning, mellan konsumtion och sparande, mellan generositet och att tänka på sig själv osv osv osv. Alla de här sakerna som ska balanseras och vara i harmoni gör livet ganska krångligt tycker jag ibland. Det blir en komplicerad intellektuell övning om man medvetet ska forma sitt liv (vilket ju är det vi uppmanas att göra) så att hela det här pusslet går ihop, fast tanken med att ha saker i balans väl var att det skulle göra livet lättare och inte tvärt om.

Idag när jag kämpade med att få lite ordning på yogan började jag fundera på om det inte egentligen går att koka ner det hela till bara två saker som behöver balanseras, så att om de är i balans med varandra, så mår man bra och resten löser sig automatiskt eller blir mindre viktigt att ha balans och harmoni i. Det skulle göra det hela så mycket enklare. Jag misstänker att om det finns en sådan sak så är det balansen mellan att använda hjärnan och att använda kroppen. Båda behöver användas lagom mycket, men för många av oss råder det en enorm obalans mellan hur mycket vi använder hjärnan och hur mycket vi använder kroppen. Många av oss har en hopplöst överarbetad, tämligen utmattad hjärna och en kropp som knappt får arbeta alls.

Under dagen när vi arbetar är det oftast hjärnan som får jobba. Våra arbetsuppgifter kräver ofta någon form av koncentration och tankeverksamhet, men få har jobb som kräver särskilt mycket rörelse. De jobb som trots allt har fysiska element består ofta av enformiga röresler som bara belastar vissa muskler men inte kräver något av resten av kroppen. När vi navigerar ute i offentligheten med trafik och främmande människor bombarderas hjärnan av intryck som den måste bearbeta. T om umgänge med vänner kan vara ganska hårt arbete för hjärnan. Den ska tolka vad som händer och sägs och lista ut lämpliga sätt att reagera på dessa intryck.

Ett uppenbart sätt att rätta till den här balansen är att vara mer fysiskt aktiv. Inte bara för att det sätter kroppen i arbete, utan också för att även om det kräver en del av hjärnan att röra på musklerna och så vidare, så är det förhållandevis vilsamt för den. Den kan fokusera på kroppsrörelserna och behöver inte ägna sig åt så mycket annat mer krävande. Den som har upplevt hur en promenad eller ett träningspass kan rensa tankarna vet precis vad jag menar. Hjärnan får lite andrum när kroppen arbetar.

Det behöver inte vara så avancerat men jag tror att det kanske gör mer nytta om man delar upp det i portioner under dagen än tar allt på en gång. Ett mål som jag själv har, men som är helt godtyckligt och bara taget för att det verkar praktiskt genomförbart men ändå effektivt för mig är 5-10 min varje eller varannan timme och en eller ett par tillfällen under dagen när man håller på lite längre.

Det kan vara en promenad, några yogarörelser, lite stretching, något som belastar musklerna som armhävningar eller något mer intensivt som att springa eller göra upphopp. Vad kvittar, bara kroppen är i rörelse. Själv gillar jag att variera mellan saker som sträcker och tänjer, t ex stretching, saker som belastar muskler mer och saker som syftar till att öka pulsen något, t ex en rask promenad. Känner man sedan att fysisk aktivitet enbart inte ger hjärnan tillräckligt med vila kan man komplettera med att t ex meditera och naturligtvis se över sina sömnvanor noga.

Det jag pratar om nu är alltså inte motion i egentlig mening. Det är inte tillräckligt intensivt under tillräckligt lång tid för att t ex förebygga hjärt- och kärlsjukdomar eller förbättra konditionen. Vill man ha de effekterna så får man göra mer. Det här är bara för att hitta en balans i relationen mellan kropp och hjärna. Jag upplever att jag både känner mig mer bekväm i kroppen när den får arbeta lite regelbundet under hela dagen och att det mentala välbefinnandet blir bättre -jag känner mig lugnare, får lättare att koncentrera mig och blir mer nöjd med tingens tillstånd i allmänhet. Det känns mer som om saker och ting faller på plats, helt enkelt. Jag uppnår balans och harmoni i livet😉

SAM_0665

Kommentera

