Går till botten (åtminstone nästan)

Häromdagen blev det ett ramaskri bland mina vänner, då någon hittat en blogg som skrev om EUs nya lagstiftning om växtförökningsmaterial och länkat till på facebook. I bloggen målades upp ett skräckscenario där man inte längre fick använda sig av eget utsäde, ens som hobbyodlare, utan endast använda ”godkända” fröer. Detta skulle enligt författaren i sin tur i princip betyda att Monsanto och ett fåtal andra stora företag skulle få monopol på vad vi odlar och följaktligen också vad vi äter. Det nämndes också något om att vi i och med detta skulle bli tvingade att äta GMO-mat.

Det här låter ju onekligen alldeles vansinnigt, t om för EU. Jag menar, normalt så kan man tycka att politiker fattar urdumma beslut, men de har åtminstone någon slags rationell tanke med det som de använder som rättfärdigande även om de i själva verket gör det för att någon lobbyist bjuder dem på golfweekend eller vad de nu gör. De är ju trots allt folkvalda och visst kan man fatta impopulära beslut, men beslut som är för kontroversiella vågar man inte ta, för då blir man arbetslös (i teorin i alla fall -det har ju visat sig att numera blir man lobbyist, konsult och styrelseledamot med enorm lön istället om man slutar med politiken -men den här posten handlar inte om korruption och hur den undergräver demokratin).

Hur som helst, hela grejen lät så oacceptabelt vansinnig och jag kunde inte för mitt liv komma på något rationellt sätt att förklara varför man skulle göra en sådan lag. Jag tänkte att det helt enkelt bara inte kan vara sant, framförallt eftersom jag inte kunde hitta en enda tidningsartikel om det. Tidningar brukar gilla politiska beslut som skrämmer eller provocerar folk. Jag bestämde mig för att gå till botten med det hela och kolla vad EU egentligen gjort. Nedan är en länk till ett förslag, som jag förstår det förslaget som väckte så mycket vrede. Det här är ett utkast vad jag förstår, så vad som klubbats igenom eller ej vet jag inte. Jag letade runt lite på siten men hittade ingen vidare information om vad som har hänt sedan detta dokumentet.

Jag tänker inte göra något uttalande om vad det här förslaget innebär utan låter mina läsare själva ta ställning:

EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING
om produktion och tillhandahållande på marknaden av växtförökningsmaterial

Kommentera

