Men vad knäppt!

Jag har just skrivit en lite kritisk post om könsmaktsordning. Genast känner jag mig lite skyldig. Som om jag borde be om ursäkt till mina eventuella läsare för att jag inte bloggar om trevligare saker.

Jag tycker visserligen det är viktigt att uttrycka sina åsikter och ifrågasätta, men inne i min lilla hjärna sätter det ändå genast igång en liten röst varje gång jag skriver något kritiskt, som säger ”Men gud, vad du klagar hela tiden! Kan du inte vara lite positiv och trevlig istället? Nu måste du skriva något mer positivt och gladare nästa gång!”

Vad knäppt att man ska känna sig skyldig så fort man är kritisk mot något, även om det är något man känner är viktigt och även om det är på sin egna blog, där man får skriva vad som helst och där ingen som inte vill behöver ta del av det man skriver!

Ok, det är trevligare både för en själv och omgivningen om man fokuserar huvudsakligen på det som är bra. Men det är väl ändå lite överdrivet att känna att man borde vara trevlig och positiv hela tiden och liksom ha skygglappar mot allt som inte är bra t om i sin egna blog? Är det verkligen så himla fult att tycka att något är fel ibland? Nej, väl? Jag behöver visst träna på att klaga och vara stolt över det.

2 kommentarer Lägg till

  1. Sommarek skriver:

    Skriv du vad du vill. Man behöver inte be om ursäkt för att man vet att världen inte består av regnbågar och enhörningar!

    1. idaevangeliet skriver:

      eller hur?!

Kommentera

