DGL: Hälsa 5 -Återhämtning

Mental träning och återhämtning går väldigt mycket hand i hand. Teknikerna vi använder för mental träning är ofta stressreducerande i sig och underlättar därför ofta återhämtningen. Jag brukar dela in återhämtning i två olika typer; vila och aktiv återhämtning. Vila är när kroppen och hjärnan slappnar av. Det sker i första hand när vi sover, men även meditation och avslappningsövningar är vila. Aktiv återhämtning är när vi laddar batterierna genom aktiviteter som får oss att må bra och ger oss mer energi. Den aktiva återhämtningen kommer jag behandla i en senare post under rubriken meningsfull ”fritid”, så här kommer jag i första hand koncentrera mig på vilan och bara konstatera att både aktiv återhämtning och vila är nödvändiga för det goda livet.

Sömnen är absolut livsviktig. Med för lite sömn fungerar inte hjärnan optimalt. För lite sömn eller sömn som störs och därmed är av dålig kvalitet leder till försämrad reaktions- koordinations och prestationsförmåga. Du din kropp tål påfrestningar sämre och du blir mer sårbar för stress. På lång sikt kan det öka risken för allvarliga sjukdomar. En vuxen behöver 7-9 timmars sömn per natt. Det precisa behovet varierar från person till person och 7-9 timmar är förutsatt att det är sömn av god kvalitet, alltså att vi inte blir störda. Det är ganska vanligt att man inte får så mycket sömn som man egentligen skulle behöva. Man tror att man får tillräckligt eftersom man ju tar sig upp och iväg till jobbet utan problem. Men det betyder inte att du inte skulle känna dig piggare om dagarna eller må ännu bättre på lång sikt med en eller ett par timmars sömn till varje natt.

Det är viktigt att det är på natten vi sover. Dels sover vi bättre i ordentligt mörker och dels har det visat sig att risken för vissa sjukdomar ökar bland grupper, t ex nattarbetare, som vänder på dygnet. Det är därför klokt att göra en vana av att gå och lägga sig så att man hinner somna i god tid före midnatt. Det är också en bra idé att börja varva ner i god tid före läggdags så att man redan är lugn och avslappnad när det är dags att sova. Stäng gärna av tvn, ta en kopp varmt te, gärna kamomill eller humle, eller varm mjölk. Alla dessa anses ha en avslappnande effekt. Ett annat sätt att koppla av är att ta ett skönt bad. Undvik kaffe, socker och andra livsmedel som tenderar att ha en uppiggande effekt timmarna innan läggdags.

Undvik svårigheter med att somna genom att skriva ner saker du kommer på så att du inte behöver vara rädd att glömma dem under natten. Stress är en stor sömnbov så utveckla strategier för att hantera stress i vardagen. Att vara ute i god tid så att du slipper tidspress är ett bra sätt. Motion samt mindfullness eller meditation är andra. Om du har svårt att somna för att tankarna tenderar att skena iväg, koncentrera dig på något avslappnande, som t ex dina andetag. När du märker att din uppmärksamhet glidit iväg, rikta dem tillbaka på andningen.

Gör sängen till en fristad. Genom att konsekvent bara använda den till att sova i lär sig hjärnan att när du ligger i sängen ska den sova och inget annat. Det gör det lättare att somna. Regelbundna sovtider har också visat sig främja god sömn. Se till att rummet är så mörkt och tyst som möjligt. Ljud, ljus och alla andra sinnesintryck innebär arbete för hjärnan, så ju mindre desto lättare blir det för hjärnan att vila. Stäng av elektroniken. Telefoner som blippar, datorfläktar som surrar eller stand-byknappar som lyser stör mer än man tror. Vi sover också bättre om det inte är för varmt och om luftkvaliteten är bra, så sänk värmen lite på elementet och vädra gärna en stund innan du lägger dig.

Det här var den sista delen i hälsoavsnittet i min bloggserie om det goda livet. Nästa gång ska jag skriva något litet om trygghet, så stay tuned🙂

Arianna Huffington i TED om sömn:

Nemi

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s