DGL: Hälsa 4 -Mental träning

Mental träning låter lite flummigt i mångas öron. Vad det rör sig om är i princip hur vi handskas med våra tankar och känslor. De flesta är i stort sett omedvetna om majoriteten av tankarna som rör sig i deras huvuden, men ändå påverkar dessa tankar i mycket hög grad hur vi känner oss och hur vi beter oss. Genom att bli mer medvetna om vad som försiggår i våra huvuden kan vi medvetet välja bort tankar som inte är konstruktiva och välja tankar som är till nytta för oss. Observera att det här inte bara handlar om sk positivt tänkande, som blivit populärt in absurdum under senare år, utan om att vara medveten om vad man tänker och vända det till sin fördel.

Somliga fäller ständigt krokben för sig själva utan att ens förstå det. Ofta ligger problemet i att vi inte reflekterar över vad vi tänker och att vi inte skiljer mellan känslor och tankar. Tankar väcker känslor och våra känslor är ofta det som styr vårt beteende, men våra tankar stämmer inte nödvändigtvis överens med verkligheten och därför kan de få oss att bete oss på ett sätt som inte är det bästa för oss. Vi kan ha tankar körande mer eller mindre automatiskt i huvudet som säger allt möjligt som egentligen inte stämmer. Ofta är det dessutom samma tankar som upprepas vanemässigt om och om igen men eftersom vi inte reflekterar över dem, tar vi dem för sanning.

Jag kan t ex tänka att folk i allmänhet är idioter. När någon då tar tag i min arm på stan blir jag irriterad, för jag har just tänkt att folk är idioter och nu kommer det en idiot och stör mig. Jag ger en arg blick och väser något otrevligt. Då visar det sig att jag tappat min plånbok och personen i fråga har sprungit efter mig för att lämna tillbaka den. Men kommer jag ihåg det här och slutar att tänka att folk är idioter? Nej. Nästa gång jag är ute på stan är alla idioter igen, jag blir på dåligt humör igen och är otrevlig mot folk igen. Vem är det som är en idiot egentligen?

Det kan också vara tankar om att man inte är tillräckligt duktig eller att man måste vara folk till lags eller att man måste prestera eller vad som helst som vi fått för oss genom åren. Blir vi medvetna om de här tankarna, känslorna de väcker och beteendena de framkallar, kan vi lättare ta kommando över våra liv och uppnå våra mål. Det är det mental träning handlar om. Att rensa bort allt mentalt skräp och hitta vem vi verkligen är och vad vi vill och att omsätta det i livsstil. Det handlar också om att hantera stress och vardagens irritationmoment på ett konstruktivt sätt så att vi inte låter det påverka oss mer negativt än nödvändigt.

De flesta av oss tillbringar vansinnigt mycket tid i det förflutna eller i framtiden. Det gör oss mindre effektiva här och nu och inte så sällan påverkar det vårt mående negativt eftersom det vi gör under våra tidsresor ofta är att älta misstag eller måla upp och oroa oss för katastrofcenarier som kanske aldrig blir verklighet. Båda skapar stressreaktioner och tar mycket energi. Det är svårare än man tror, men väldigt mycket värt det, om man försöker vara observant på sina tankar och lugnt rikta dem tillbaka till här och nu när de börjar resa i tid och rum. Samma sak gäller när vi börjar dra slutsatser och bedöma; när vi inte bara konstaterar att tonåringarna på bussen pratar högt, utan dessutom gräver ner oss i hur oförskämt det är och hur tradigt det är att behöva höra och att det går utför med samhället…

Man kan iaktta sin omgivning, konstatera vad som händer och sedan släppa det utan att tänka på det mer djupgående, utan att döma eller analysera. Framförallt när det handlar om saker vi inte kan påverka, mår vi mycket bättre om vi kan släppa taget istället för att grunna en massa på det. Då bevarar vi lugnet och humöret och slösar inte bort energi. Genom att lära oss att vara här och nu kan vi använda vår energi och hjärnkapacitet till något mer konstruktivt.

Välmående handlar också väldigt mycket om vad vi väljer att fokusera på. Om man hela tiden tänker på hur trött man är, och klagar inför andra hur sliten man känner sig, så blir upplevelsen av trötthet den mest påtagliga i ens tillvaro och man riskerar att känna sig tröttare och tröttare. Om man däremot konstaterar att man visserligen är trött, men sedan går vidare genom att fokusera på något trevligt istället som att man i övrigt mår bra, att ens familj är den finaste i världen och att det kan bli en bra dag, kommer tröttheten i skymundan för andra, mer positiva saker och man kommer automatiskt lida mindre av tröttheten och njuta mer av det som är bra.

En stor del av mental träning består i att på det viset medvetet välja att fokusera på det som får oss att må så bra som möjligt. Det handlar inte om att låtsas som om det dåliga inte finns, utan att notera att det finns där, men fokusera på det som är bra istället. Vi kan inte påverka allt som händer, men vi kan påverka hur vi reagerar på det.
vår i Malmö

3 kommentarer Lägg till

  1. Sommarek skriver:

    Tänkvärt inlägg och något som jag verkligen måste bli bättre på. Jag är sällan i nuet, har jag märkt, och när jag är tänker jag inte på något roligt. Att lära sig att släppa saker är verkligen något som jag behöver öva på!

  2. Sommarek skriver:

    Åt din blogg min kommentar?

  3. idaevangeliet skriver:

    den är glupsk🙂
    jag behöver också träna på det. det är väldigt lätt att säga hur man ska göra men svårare att verkligen göra det.

Kommentera

