DGL: Hälsa 3 -Kost

Kosten är vår bensin. Det är den som ger oss energi och byggstenar till kroppen. Med fel kost kommer din kropp inte fungera optimalt och det kommer att påverka hur du mår. Dålig kost anses idag vara en lika stor riskfaktor som brist på fysisk aktivitet. Man ser tydliga samband mellan kost och både hjärt- kärlsjukdomar, diabetes, vissa cancerformer, demens och depression. Kost är en industri som omsätter enorma summor, varför det ofta är svårt att reda ut vad som egentligen utgör en bra kost. Det finns många olika intressen som slåss om våra pengar och alla framhäver sin egna syn på vad vi ska äta, baserat på vad just de har att sälja. Ofta är det svårt att genomskåda vad som är fakta som stöds av solid forskning och vad som är försäljningsjargong eller propaganda.

Kost kan dessutom göras hur komplicerat som helst, om man börjar peta i detaljer. Men man kan som tur är även hålla det ganska enkelt. För det första: Många av oss äter för mycket. Några äter för lite. Det spelar ingen roll hur nyttig maten är om du äter mer än du behöver. Du kommer bli tjock ändå och med övervikt kommer ohälsa som ett brev på posten. Äter du för lite kommer du bli trött och lättare drabbas av olika sjukdomar. Ta reda på hur mycket mat du behöver (det kan man räkna ut ganska enkelt) och ät varken mer eller mindre.

När vi äter rätt mängd kan vi börja kika på att få i oss rätt saker. Vi kan dela in vår kost i 4 olika grupper, nämligen protein, fett, kolhydrater samt vitaminer och mineraler. När jag var barn utmålades fett som ett djävulens påfund som måste undvikas till varje pris om vi ville hålla oss friska, idag framställs kolhydrater istället på samma sätt. Det är skitsnack i båda fallen; typiska exempel på stora intressen som vill påverka våra vanor för att kunna sälja just sina produkter, om det så är livsmedel eller böcker eller något annat.

Kroppen behöver både fett och kolhydrater för att fungera. Som tumregel kan man säga att 55-60% av det vi äter bör vara kolhydrater, 25-35% fett samt 10-20% protein. Kolhydraterna och fettet är i första hand kroppens bränsle, medan proteiner är byggstenar. När det gäller vitaminer och mineraler så brukar man säga att om man äter minst 500 g färsk frukt och grönsaker om dagen som en del av sin kost, varierar vad man äter och samtidigt håller sig till de ovannämnda proportionerna, så får man i sig alla vitaminer och andra ämnen man behöver.

Det här betyder att om du inte tränar extremt hårt, alltså t ex springer marathon eller elitidrottar, så behöver du varken energidrinkar eller proteinpulver. När det gäller vanliga vitamintillskott för vanligt folk råder det lite mer delade meningar. Jag hör av forskare att vetenskapliga undersökningar (alltså de som genomförs på ett acceptabelt sätt -ej att förväxlas med vad jag brukar kalla pr-forskning) visar att det är meningslöst att äta vitaminpiller eller -drinkar eftersom vitaminerna inte kan tas upp av kroppen i den formen som de är i de produkterna. Samtidigt finns det vissa experter som varnar för att näringsvärdet i vår mat är så dålig idag pga hur vi framställer och hanterar den, att vi inte nödvändigtvis får i oss tillräckliga mängder vitaminer bara genom att äta frukt och grönt.

Min rekommendation är att verkligen äta mycket grönsaker, frukt, bär och nötter, helst som fått mogna ifred innan skörd och som inte transporterats under allt för lång tid. Färskt är alltid bättre än konserverat, kokt eller fryst. Det mesta av näringen bevaras faktiskt väl vid frysning, så det är det näst bästa alternativet. Om man trots balanserad kost och hälsosam livsstil i övrigt upplever att man är oförklarligt trött eller ofta är sjuk kan man prova och se om det hjälper med vitamintillskott. På senare tid har det kommit tuggummi med vitaminer och näringsämnen som ska ha alla möjliga positiva effekter för vår kropp och hjärna. De är absolut humbug utan någon vetenskapligt bevisad effekt! Köp konventionella vitamintabletter om du måste ha tillskott.

Så till vilken mat de här proteinerna, fetterna och kolhydraterna ska komma från. Det är här det börjar bli svårt. Olika självutnämnda experter säger olika saker och forskningen är inte så omfattande som man ofta leds att tro. Personligen använder jag naturen som vägledning på det här området. Jag tycker det verkar logiskt att anta att det bästa för människan är att äta en kost som just människan genom evolutionen har anpassats att äta.

Det betyder mycket frukt och grönt, nötter, rotknölar, fisk och skaldjur samt magert kött. Kanske kompletterat med ägg då och då säsongsvis. Väl att märka alltihop utan besprutningsmedel, antibiotika eller tillväxthormoner. Observera att man inte började äta spannmål eller mjölkprodukter förrän för ca 10 000 år sedan. Det är för nyligen för att vår kropp ska ha hunnit anpassa sig till det och alltså inte naturlig mat för människor. Jag tror personligen att många skulle må bättre av att dra ner på saker som pasta, bröd, ris och mjölkprodukter, för att inte tala om raffinerat socker och konstiga tillsatser.

Apple-Core1

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s