Alla stenar jobbar inte gratis

Det här hände för ett tag sedan medan jag planerade att göra en gris gris var till hundarna, för att de ska hålla sig sjukdoms- och olycksfria. De ränner ju runt ganska mycket som de vill ute på fälten nu, så jag tänkte att det kanske inte är så dumt med något extra skydd. Jag har aldrig gjort gris griser efter konstens alla regler innan men ville prova något nytt. Av någon anledning skrev jag inte om det då, kanske för att det kändes lite väl far out…

Iallafall… Häromdagen köpte jag 2 stenar, en till varje alltså, som jag tänkte använda som ingrediens och som fick bo bland mina andra stenar sålänge. Dagen efter när jag satt och mediterade dök det upp två små varelser som visserligen mest såg ut som tandtroll från nån underlig tandkrämsreklam, men som tydligen verkade vara de här stenarnas själar eller andar eller vad man nu vill kalla det. De ville diskutera villkoren.

De ville veta vad deras uppgift skulle vara och vad de skulle få betalt för att göra det. Det här var något helt nytt för mig så jag visste inte riktigt vad som var en skälig ersättning. Jag berättade om min plan; ”Jamen alltså… förutom er så kommer det ju komma lite örter i, så ni kommer ju inte behöva göra hela jobbet själva, det är mer ett sammarbete mellan er och andra deltagare… så kommer det ju några hårstrån från hunden i fråga, salt och så får ni ju lite olja förståss och lite av min andedräkt… ganska standard hade jag tänkt mig -är det ok med er eller?”

Såvitt jag förstod var de nöjda med arrangemanget; salt, olja och andedräkt verkade göra susen. Just när det gäller gris griser brukar man ju säga att de ska ”matas” med olja då och då, men jag får nog erkänna att jag ändå inte riktigt hade föreställt mig att ingredienserna faktiskt skulle komma och be om information om betalning sådär i förväg. Intressant. Händer det ofta?

Bibi

4 kommentarer Lägg till

  1. Asynja skriver:

    Mycket fascinerande!
    Den här episoden fick mig att tänka på en bokserie som jag läst. Där talas mycket om hur olika naturandar eller elementarväsen upplever sin tillvaro och sina uppgifter.
    Den första boken i serien heter Naturandar och vad de säger.
    Böckerna är översatta och tryckta och säljs av Nova Förlag. Jag har alla tre böckerna och har läst om dem eller delar av dem flera gånger.
    Länk till Nova Förlag: http://novaforlag.nu/

  2. Sommarek skriver:

    Vad spännande! Något sådant har aldrig hänt mig, men jag har heller inte gjort så mycket efter konstens alla regler innan. (Men påminn mig om detta innan jag ger mig in i köket med dig igen; vill inte bli hemsökt av en påse mjöl resten av livet!)

  3. idaevangeliet skriver:

    asynja, tack för boktipset, ska definitivt kolla upp böckerna, de låter jätteintressanta!

    sommarek, mjöl är kanske trevlig (eller säger man att ”de är trevliga” när det är mjöl?)🙂

  4. Sommarek skriver:

    Mjöl är kanske en riktigt charmör, men jag har en, eh, vän, som gillar att kasta med det, så jag skulle nog bara dra på mig nån slags mjölförbannelse. 😉

Kommentera

