Draken där allt slutar -och börjar

Där universum slutar -och där det börjar igen, finns en drake. Stor, svart, med glänsande fjäll och med stjärnögon. Den är det äldsta av det äldsta; efter universum finns den och före universum fanns den.

Den vet allt, förstår allt, hör allt, ser allt. Ibland misstänker jag att den är allt. Ofattbar urkraft, oändlig vishet, men stilla, passivt men vaksamt iakttagande. Knivskarpt skärskådande. Samlad. Tillfreds.

Fullkomlig i sig själv, inte bara självständig utan oberoende. Det är svårt att hitta rätt ord att beskriva den draken med. Ibland tror jag Bibeln lånade uttrycket ”Jag är den jag är” från den draken. Den behöver varken mer eller mindre än så som presentation.

Jag mediterar med den draken ibland. Ansikte mot ansikte, i tomheten och oändligheten vid universums gräns. Där, och av drakens tystnad och stillhet, finns mycket att lära.

3 kommentarer Lägg till

  1. Sommarek skriver:

    Vilken plats att vara på! Är det inte lite så man känner sig på sina allra bästa dagar? 🙂

    1. idaevangeliet skriver:

      lite fast inte riktigt😉

      1. Sommarek skriver:

        Det var så nära en beskrivning jag kunde komma. Ibland räcker orden inte hela vägen. 😉

Kommentera

