Gurkmeja

Gurkmeja är en ganska ny bekantskap för mig, men den har snabbt tagit en självklar plats bland mina favoritkryddor. Den är inte särskilt vanlig i svensk matlagning, men i indisk är den en nödvändighet som inte bara ger en härlig gul färg till maten, utan även ger en varm, jordig smakton. Den är en viktig ingrediens i curry. Den som inte är så vild med indisk mat kan med fördel krydda potatis med gurkmeja.

Gurkmejan, Curcuma longa, är en släkting till ingefära och galangal. Den härstammar från sydöstra Asien och den indiska subkontinenten. Liksom ingefäran är dess ursprung höljt i dunkel. Man har inte hittat vilda varianter; växten producerar inga livaktiga frön utan kan bara förökas med jordstammen, vilket man tror är ett resultat av många århundraden av förädling. Man tror dock att den först kan ha domesticerats i Indien. Den odlas numera i hela den tropiska delen av världen, men Indien och Kina är de största producenterna.

Det är en perenn växt med stora, långa blad som skjuter upp från jordstammen, som är köttig och har en klar orange färg i färskt tillstånd men får den karakteristiska kraftiga gula färgen när den torkas. Blommorna växer på en separat stjälk och är vita och gula. Det är endast roten som används.

Vad jag förstår är gurkmeja en ny stjärna på den västerländska naturmedicin-himlen. Den verkar inte ha använts som medicinalväxt här förrän i modern tid. Numera är det en av de växter som det forskats allra mest på och i indisk medicin har den använts i åtminstone 2500 år. Där har den använts mot mag- och leveråkommor, hudinfektioner och irriterad hud samt ledinflammation. I Kina har man länge nyttjat sig av dess medicinska egenskaper, bland annat mot magont och gulsot.

Trots det, och trots att man kände till växten i Grekland under antiken, verkar varken grekerna eller romarna ha använt den som medicinalväxt. Jag har inte heller hittat någon information om att den skulle ha använts som läkeväxt i Europa under medeltiden.

Vad kan då gurkmejan göra för dig? Den innehåller antioxidanter som vitamin E och dessutom vitamin B6, järn, mangan och kalium. Enligt National Geographics Guide to Medicinal Herbs har den visat sig antiinflammatorisk och kan hjälpa mot artrit (ledinflammation) samt inflammatorisk tarmsjukdom som t ex Crohns sjukdom och ulcerös kolit. Det finns även studier som tyder på att den kan skydda mot vissa former av tjocktarmscancer. Enligt Janet Wrights the Top 100 Health Tips motverkar den den cancerframkallande effekt som finns hos vissa tillsatser i processad mat.

En eminent dansk bok om läkeväxter, som jag dumt nog kopierade utan att skriva ner namnet på, säger dessutom att växten har visat sig förhindra att blodet levrar sig och att den sänker kolesterolvärdet. Den anger också att den vid utvärtes bruk kan lindra exem, psoriasis och svampinfektioner på huden såsom fotsvamp.

Försök på djur har visat att Curcumin, det aktiva ämnet i gurkmeja som ger den karakteristiska gula färgen, hindrar ansamlandet av plack i hjärnan, vilket kan motverka effekterna av Alzheimers sjukdom. Det pågår även forskning runt gurkmejans effekt mot flera sjukdomar i mag-tarmkanalen samt olika former av cancer, hudåkommor och reumatism, så det kan vara värt att hålla sig lite uppdaterad på vad som händer i forskningen framöver.

Jag vill passa på att slå ett slag för curry, eftersom det är ett utmärkt sätt att få i sig gurkmeja och flera andra nyttiga kryddor. Prova att göra din egna blandning istället för att köpa det där vidriga curry-pulvret som finns i affären som inte alls smakar som ”riktig” curry: 3 tsk gurkmeja, 2 tsk korianderfrön, 1 1/2 tsk spiskummin, 1 tsk kanel, 1 tsk ingefära (jag föredrar färsk framför torkad), 3/4 tsk senapsfrön, 1/2 tsk bockhornsklöverfrön, 1/2 tsk kardemumma, 1/2 tsk kryddnejlika, 1/2 krm svartpeppar, samt röd chili eller cayennepeppar efter smak. Blanda alltihop och rosta innan användning för allra bästa resultat.

Ett litet tips är att kroppen lättare absorberar curcumin, alltså det ämnet i gurkmejan som anses ge de medicinska egenskaperna, om det tas tillsammans med piperin, ett aktivt ämne i svartpeppar. Krydda därför curryn med både gurkmeja och svartpeppar för bästa effekt.

Följande te från Guide to Medicinal Herbs kan vara ett gott sätt att få del av gurkmejans goda egenskaper utan att behöva äta curry varje dag: Låt en tsk pulveriserad gurkmeja sjuda i 2 dl vatten i 10 minuter. Se till att röra ut alla klumpar. Sänk värmen och blanda i 4 dl mjölk, 1 msk mandelolja och 1-2 msk honung eller lönnsirap. Kan drickas antingen varmt eller kylskåpskallt.

Ovan nämnda danska bok rekommenderar följande behandling mot fotsvamp: Blanda en halv tsk pulveriserad gurkmeja i 15 ml ringblomssalva. Smörj 3 ggr/dag. Är man ambitiös kan man göra sin egna salva genom att i vattenbad smälta 120 g bivax med 140 g kokosolja och 100g torkad ringblomma. Det ska dra på svag värme i 90 minuter under omrörning, sedan silas och hällas i rena (sterila) burkar.

turmeric_plant

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s