Nyårslöften Anno 2013

Ani har pratat en del om nyårslöften de senaste dagarna. Han håller på att bestämma vilka nyårslöften han ska göra. Man blir inspirerad när man ser hur mycket omsorg sambon lägger på att komma fram till rätt löfte. Inget vagt och ointressant ”jag ska gå ner i vikt” här inte, utan genomtänkt som går i linje med hans långsiktiga mål.

Vi satt och spånade lite om vad det skulle kunna vara, när jag kom på att jag faktiskt har nyårslöften jag skulle kunna göra i år! Inte så mycket för nyårslöftandets skull, utan för att jag ändå har grunnat ett tag på ett livsstilsexperiment jag tänkte göra, för att se om det blir någon positiv effekt:

-Sluta tävla och börja samarbeta. Jag tänker prova att helt enkelt hoppa av konkurrenståget. Jag vill göra min grej utan att jämföra mig med andra. Jag kommer sluta låta mig styras av andras bedömningar av mina förutsättningar och prestationer. Dessutom kommer jag försöka leta efter win/win-lösningar istället för att fundera på hur jag får övertag gentemot andra. Jag vill bli mer generös och hjälpsam. Det här får väl genomslag först och främst på det karriärmässiga området, men inte bara.

-Ignorera media. Det låter oansvarigt att varken läsa tidningen eller se på nyheterna, men media ger en överdrivet negativ bild av verkligheten som lätt skapar en ond cirkel. Jag tänker prova på att vara den lyckliga idiot jag förtjänar att vara. Jag kommer koncentrera mig på det jag upplever i min egna tillvaro; mina grannar, familj, vänner och kolleger istället för på världen enligt media och låta det jag ser och hör med egna ögon och öron utgöra grunden för hur jag uppfattar samhället och mänskligheten.

-Eliminera tidstjuvarna. Man blir inte bara gladare utan även snällare om man inte är stressad. Mina främsta tidstjuvar finns på internet. Jag har redan under detta året skurit ner på tiden framför datorn, men nu är det dags att ta fram macheten och kapa den vid anklarna. Jag tänker också bli noggrannare med att ta ställning till vad som är viktigt och vad som inte är det och skita i att göra sådant som är oviktigt.

-Bli mer noggrann med min konsumtion. Överdriven konsumtion gör oss inte lyckliga och den är en ledande orsak till att vår miljö ser ut som den gör. Vissa politiker och ekonomer hävdar att vårt samhälle skulle rasa samman utan denna enorma konsumtion, men det är inte sant. Det är bara samhällsekonomin som den är utformad idag som inte klarar sig utan sådan konsumtion, men å andra sidan kommer inte samhället som det ser ut idag klara sig när miljön bryter samman som en följd av denna konsumtion heller. Jag tror mer på att konsumera mindre och ställa högre krav på det man köper och anpassa samhället efter det, än att orsaka samhällets samanbrott genom hutlös konsumtion. För det första ska jag bli bättre på att göra skillnad på vad jag egentligen behöver och vad jag bara vill ha/ tycker är bra att ha. För det andra ska jag ta större hänsyn till miljöpåverkan när jag bestämmer vad jag ska köpa eller inte köpa.

Så där har ni dem, mina nyårslöften anno 2013. Gott nytt år!

fyrverkerier

2 kommentarer Lägg till

  1. Linda skriver:

    Du är en klok kvinna Ida och jag är så stolt att du är min vän. Det var väldigt välgenomtänkta löften som klingar väldigt väl i mina öron iaf. Kram tills vi ses // Linda

  2. idaevangeliet skriver:

    tack linda, det värmer! hoppas vi ses snart!

Kommentera

