Amerikanerna och deras vapen

Stor kulturkrock idag. En amerikansk blogg jag följer hade skrivit ganska klokt om senaste skolskjutningen. Jag vet att många amerikaner delar mina åsikter om vapenkontroll, men jag har aldrig fattat varför inte ALLA gör det med tanke på vad som händer där. Många är ju trots allt fortfarande emot hårdare kontroll. Idag fick jag en insikt i hur enormt annorlunda perspektiv många Amerikaner har när det gäller vapen.

Posten gick ut på att det inte handlade så mycket om striktare vapenkontroll utan om att det är något galet med ett samhälle där sånt här händer gång på gång.

Jag skrev en kommentar där jag höll med om det mesta men menade på att striktare vapenlagar nog ändå skulle hjälpa en smula, åtminstone tills man löst de underliggande problemen. Själv såg jag egentligen inte min kommentar som ett argument mot bloggarens åsikter utan mer som att jag la till en aspekt till diskussionen. Jag väntade mig på det stora hela medhåll.

Svaret jag fick förvånade mig. Inte otrevligt på något sätt, men ett bestämt avfärdande av mina åsikter. Det fick mig att inse hur avgrundsdjup skillnaden är mellan den svenska medelsvenssons uppfattning om vapen och den amerikanska motsvarigheten:

Det kommer inte att hjälpa med striktare vapenlagar eftersom man redan har strikt kontroll på vapnen i USA. Eftersom vapnen som används i många av de här massmorden har köpts in lagligt av någon som förövaren känner, skulle alternativet vara att helt förbjuda alla vapen för alla utom poliser och militärer, menade hon. Hon använde som exempel att fritidsjägare eller folk som tävlade i pistolskytte inte skulle kunna ägna sig åt sina hobbies eftersom de inte skulle tillåtas ha vapen.

Hon hade egna erfarenheter av dessa redan mycket strikta lagar, eftersom hon hade försökt skaffa sig ett vapen efter att hennes schizofrene granne hade brutit sig in i hennes hem. Hon hade dock inte fått tillåtelse, trots detta uppenbara hot mot hennes säkerhet.

Jag kan ju bara tala för mig själv, så vad hade jag själv gjort om min mentalt sjuka granne bröt sig in hos mig? Jag hade ringt polisen, klagat till en hel massa vårdfolk och politiker eftersom de sjuka uppenbarligen inte fick adekvat behandling och tillsyn, jag hade bytt till ett rejälare lås, skaffat larm, kanske vägrat vara ensam och hade jag inte redan haft stans största jycke hade jag kanske skaffat mig en. Jag hade kanske gått en kurs i självförsvar och kanske kontaktat media för att belysa problemet.

Hade jag försökt skaffa mig ett skjutvapen? Nej. Jag vet inte hur det är med er kära läsare, men jag tror inte ens tanken hade föresvävat mig. Jag har följt bloggen ett bra tag och det här är en i övrigt förnuftig kvinna. Ändå verkade hon ta för givet att det är helt normalt att reagera på en sån situation genom att vilja ha ett skjutvapen. Det som hon tar för självklart är knappt ens tänkbart för mig.

För henne fanns det heller inga nyanser när det gällde vapen. Att det skulle vara möjligt att ställa högre eller annorlunda krav på dem som ville ha vapen, eller kräva någon form av proportionalitet mellan den tänkta användningen av vapnet, vapentyp och individens faktiska behov i förhållande till riskerna för allmänheten verkade ha gått henne helt förbi. För henne var möjligheten för en utbildad jägare att ha en älgstudsare och möjligheten för någon att ha en hel samling automatvapen bara av intresse eller för att kunna försvara sig liksom samma sak. Men ingen behöver ju ha en hel samling automatvapen för att försvara sig eller för att jaga älg.

Frågan är varför inte fler amerikaner har en mer nyanserad syn. Varför tror de att striktare kontroll handlar om att förbjuda tusentals jägare och pistolskyttar att ägna sig åt sina ganska fredliga hobbies? Och vad ska det till för att de ska inse att de har missat något?

Hur som helst. Hon och alla andra får naturligtvis tycka vad de vill om skjutvapen, men jag måste säga att det kändes som en välsignelse att leva i landet där en stor del av befolkningen anser att ett inbrott inte är skäl nog att få ha skjutvapen och där jägare faktiskt samsas med strikta lagar om vapenhållning.

2 kommentarer Lägg till

  1. Zos skriver:

    ”Men ingen behöver ju ha en hel samling automatvapen för att försvara sig eller för att jaga älg.”

    Då kan du bereda dig på ännu en kulturkrock. Många amerikaner hävdar att det är fullständigt rättfärdigat för vilken privatperson som helst, oavsett situation, att äga automatvapen – inte för att skydda sig från rånare eller inbrottstjuvar, utan för att skydda sig mot en korrupt regering. Om staten börjar fingra på medborgarnas rättigheter ska folket kunna ta fram sina gevär och slå tillbaka. Vidare menar de att detta är i stort sett oundvikligt, och säger att varje regering någonsin förr eller senare blev girig och var tvungen att ersättas eller beskäras genom väpnad revolt. Vissa kopplar detta till konspirationsteorier och menar att alla försök till vapenkontroll tjänar en agenda som gör det svårare för människor att stå upp mot politiker och överklassen.

    Så tänker vissa.

    1. idaevangeliet skriver:

      ja, det finns alltid folk som misstänker staten, liksom det finns folk som menar att enda sättet att stoppa folk som skjuter vilt på skolor är att beväpna lärare.

      en bekant definierade demokrati som ”när alla andra bestämmer vad jag ska göra.” det låter sådär trevligt, men när det gäller de här människorna tycker åtminstone jag att det är tur att det är på det viset. demokratin är inte felfri, men en ”massans diktatur” är ändå det bästa alternativet, inte minst för att det begränsar sådana stollars inflytande.

      vad gäller det där med att varje regering förr eller senare blivit girig och måste avsättas med våld -många gillar ju att hänvisa t ex till romarriket -så kan jag bara säga att ingen av de ”regeringarna” någonsin har varit moderna demokratier. de flesta (seriösa) inom statsvetenskapen menar att demokrati är det bästa kända skyddet mot korruption och maktmissbruk.

Kommentera

