Döden-kortet

Igår var jag med häxorna i skogen på förmödradag. Vi pratade om hur man kan hämta vishet från det förflutna; från tidigare liv och från förmödrar och förfäder. Vi pratade om att vända sig till det förflutna för att söka hjälp att släppa taget om sådant som håller oss tillbaka och gå vidare. Vi avslutade dagen med en enkel ceremoni för att göra oss av med de där föreställningarna, beteendena eller omständigheterna som håller oss tillbaka.

De här aktiviteterna låg helt rätt i tiden för mig, eftersom jag på egen hand gått och funderat på att det nog är dags att släppa taget om en del saker som stjälper snarare än hjälper. Det kändes bra att få ytterligare bekräftelse på vad som händer i mitt liv och vad som behöver göras framöver, från visa kvinnor både på denna och den andra sidan slöjorna.

Det känns också lite som om i och med förmödradagen igår avslutades ”fundera på-stadiet” för mig. Det råder inte riktigt någon tvivel om vad som ska göras. Det behövs inga fler analyser eller övertalningar; det är dags att kavla upp ärmarna och ta fram knogfettet. Det är dags för handling, och framförallt är det dags att bannlysa överslagshandlingar i stil med ”jag ska bara läsa det här kapitlet i den där boken en femtielfte gång, för den skriver så bra om hur man ska tänka och göra i en sådan här situation och jag är inte helt redo förrän jag har läst det.”

Alltså en väldigt givande dag igår, tack vare Linda och Sofia. Pricken över i kom dock inte förrän imorse. Jag har som jag nämnt tidigare börjat med att dra ett kort varje morgon från the Faeries’ Oracle. Idag när jag tog upp leken så fladdrade det till i mina takar att ”tänk om jag får döden-kortet idag!” Vilket kort jag kommer få eller inte få är normalt inget jag funderar på. Kanske kom tanken på grund av mina upplevelser och tankar de senaste dagarna, kanske var det bara en konstig slump, vad vet jag.

Men sedan medan jag blandade leken råkade jag se en skymt av det understa kortet och tyckte att det kunde ha varit döden-kortet. Det kan ju ha varit inbillning eftersom jag precis tänkt på just det kortet. Jag stoppade in kortet någonstans mitt i leken eftersom jag inte vill tillskriva någon betydelse till ett kort jag råkar se av en slump medan jag blandar och eftersom jag inte vill veta var ett visst kort finns, eftersom man då kanske medvetet eller omedvetet väljer eller undviker det. Jag tänker att man får ha tillit till processen, så om det är det kortet jag ska ha idag, så kommer jag dra det när det är färdigblandat istället.

Sedan drog jag ett kort. Det visade sig naturligtvis vara döden-kortet jag hade dragit. För den som inte har hållit på med orakelkort eller tarot tidigare låter det nog ganska otäckt, farligt och dramatiskt med döden-kortet. Daramtiskt kan det i och för sig vara, och kanske kan det kännas lite otäckt också, men det är inte farligt. Ingen kommer att dö.

Döden-kortet talar inte om faktisk, fysisk död, utan snarare om en väldigt omfattande förändring som kräver att man släpper taget om hela eller delar av sitt gamla liv för att man ska kunna gå vidare och börja sitt nya liv. Det otäcka och dramatiska är, precis som när det handlar om riktig död, att vi måste släppa taget om det gamla utan att veta vad som komma skall. Vi måste kliva rakt ut i ovissheten och helt enkelt lita på att det kommer ordna sig.

Det fina med döden-kortet är att döden är nödvändig och den är naturlig. Tänk hur jäkla trång och obekväm jorden hade varit om inget nånsin dött! Vi pratar alltså om förändringar som är naturliga. Naturliga slut. Det kan vara jobbigt, men inte mer än du klarar av, inget som kommer ge dig bestånde och handikappande men, utan något som du tar dig igenom och när du gjort det, kommer du upptäcka att det var precis vad du behövde.

Kommentera

