Skip your buts

KBT-Lasse går från klarhet till klarhet. Häromdagen var det ”Do it with half a smile” och nu är det alltså ”Skip your buts”. Vi pratar om mindfulness (”som har urvattnats och blåsts upp till någon slags fånig mirakelkur mot precis allt, men som är bra ibland om man använder det rätt”) och om att vi lever i en kultur där vi ständigt fokuserar på det negativa istället för det som är bra. Jag går i den fällan hela tiden. Jag undviker ofta nyheter i media för att de är så deprimerande, men när jag ändå läser en tidning eftersom jag känner att det ligger ett visst samhällsansvar i att hålla sig uppdaterad, är det tråkigheterna jag fastnar för.

Det är alltså här ”Skip your buts” kommer in i bilden. Vår besatthet av det negativa. ”Vi hade det jättetrevligt på semestern, MEN vädret var inte så bra.” ”Jag trivs jättebra på mitt jobb, MEN det är ju lite långt att åka varje dag.” ”Hon är jättesnäll, MEN hon blir så jobbig när hon har druckit.” ”Vi trivs jättebra i vårt hem, MEN det är ju lite långt in till centrum.” ”Den där kursen verkar jätteintressant, MEN jag kanske inte är tillräckligt smart för att klara det.” osv…

Om någonting är bra, varför måste vi leta upp och påpeka just de delar av helheten som är minst bra? Nästan alltid är det saker som vi inte kan påverka, som vädret. I andra fall är det saker som vi visserligen kan göra något åt, som att t ex flytta närmare centrum eller jobbet, men som vi faktiskt inte vill göra något åt, eftersom vi föredrar status quo; vi trivs så pass bra i vårt nuvarande hem att vi inte har lust att flytta. Om vi inte har en deciderad avsikt att förbättra situationen som vi kritiserar just här och nu, så är det helt onödigt att fundera på det och prata om det. Vi blir på bättre humör av att tänka på det som är bra och stanna där, utan att fortsätta vidare till ”MEN…”

Mindfulness tar det ett steg längre. Man försöker vara här och nu, och framförallt försöker man få den är ständigt tjattrande apan inne i huvudet att hålla käften en stund. Man registrerar läget, men håller inte på och analyserar eller värderar i onödan. Det är möjligt att kön på Coop är jättelång, men det blir inte bättre av att du står och funderar på hur lång tid det kommer ta innan det blir din tur, oroar dig över att du kanske blir sen och blir irriterad för att du grottar ner dig i hur otroligt tråkigt det är att köa. Ändå är det ofta just det vi gör, helt automatiskt och utan att ens riktigt lägga märket till vad det egentligen är vi håller på med.

Det kanske blåser, regnar och är 2 grader ute. Du kan känna att det är kallt, men du behöver inte gå och tänka på hur plågsamt vädret är. Du behöver inte sätta en etikett på vädret som säger ”skitkasst”. Väder är varken bra eller dåligt i sig självt. Det bara är. Fint väder eller dåligt väder är bara vår subjektiva värdering. Det kanske står ett fyllo på bussen som pratar högt, men du behöver inte fundera på varför vederbörande är full eller på röstvolymen eller analysera orden som kommer ut ur munnen. Du behöver inte stämpla personen som ”störande”.

Humöret blir bättre och livet blir trevligare om vi inte går och analyserar om- eller hur dåligt något är, som i ”idag är det dåligt väder” eller ”dålig stil att bli sådär full”. Notera vad som händer och flytta uppmärksamheten till något annat. Titta på vad som händer utanför fönstret, passa på att känna efter om din kropp är avslappnad, andas lugnt och djupt, titta på hur folk är klädda. Iaktta, men värdera inte.

Tankar, förmåga att analysera och planera är viktiga funktioner. Men att de är viktiga är ingen ursäkt för att missbruka dem och låta vårt intellekt vara igång för fullt precis hela tiden och låta det gå på tomgång när det inte behövs. Var i nuet istället för att fundera på om bussen är i tid eller om chefen kommer att vara sur idag eller vilka konsekvenser regeringens senaste utspel kommer få för samhället. Att fundera på sådant gör ingen nytta.

Däremot riskerar det att göra oss stressade, oroliga, ledsna eller sura, för väldigt ofta blandar vi ihop tankar och känslor. Vi tänker på det som gör oss arga och sedan tänker vi ännu mer på hur arga vi är på grund av det. Men om vi slutar att tänka på det och känner efter hur det egentligen känns i kroppen, märker vi ofta att det blir ganska avslappnat och trevlig ganska snabbt. Ilskan var bara en tankekonstruktion. Använd sinnena mer; se, lyssna, känn mer och tänk mindre.

Använd sinnena till att njuta av det som är njutbart istället för att använda intellektet till att leta efter fel. Var i kroppen istället för i huvudet, som någon uttryckte det. Så lyder Idaevangeliet. Om evangelieförfattaren själv lyckas med det är en annan femma…

2 kommentarer Lägg till

  1. Asynja skriver:

    Jag är helt övertygad om att du kommer att lyckas. Det går nämligen! Jag bestämde mig för en massa år sedan för att jag inte ville tänka och prata på det viset; ”bra, trevligt etc, MEN…”
    Så…jag slutade. Jag gör det inte längre. Det ÄR möjligt.🙂

  2. idaevangeliet skriver:

    tack! vad härligt att höra att det finns folk som gör det🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s