Kryddor!

Jag är lite av en växt-nörd. Jag älskar växter! De ger oss näring råmaterial och de gör våra omgivningar vackra. Mina favoriter är dock varken grönsaker, träslag, frukter eller prydnadsväxter, utan kryddorna. Det är dem som gör maten intressant. Det är tack vare dem vi har ett sådant mångfald i matkultur världen över.

Det är tack vara alla miljontals kombinationer av kryddor som maten aldrig behöver bli enformig och tråkig. Många av våra viktiga kryddväxter har dessutom en intressant historia. De har använts i hundratals, ja, till och med tusentals år. De har haft enorm betydelse för handeln och därmed för kommunikationen mellan olika världsdelar; för spridandet av civilisation och kunskap. Varför ville Columbus hitta en ny väg till Indien? För att få lättare tillgång till kryddorna!

Vi ser kryddorna först och främst som ett sätt att piffa upp maten, men faktum är att många av våra kryddor har använts som medicinalväxter under lång tid innan de blev ersatta av våra moderna piller. De användes till att lindra och bota åkommor och även för att stötta de kroppsliga processerna i förebyggande syfte, för att man skulle slippa bli sjuk.

Det finaste är att modern forskning har kommit fram till att de här växterna faktiskt ofta innehåller ämnen som har medicinska egenskaper. Det rörde sig alltså inte bara om vidskepelse eller gissningar när man använde det som vi idag betraktar som kryddväxter i medicinen. Det är den största orsaken till att jag tycker så mycket om kryddorna. Man kan slå två flugor i en smäll och få sig en hälsokick som dessutom gör att maten smakar underbart.

Det är i och för sig små kvantiteter av enskilda ämnen man får i sig via maten eftersom man ju ofta inte använder särskilt mycket av en viss krydda, men om man piffar upp varje måltid med goda kryddor av olika slag, varierar och använder lite annat än bara salt, peppar och torkad pizzakrydda, så får man nog ändå en viss positiv effekt så småning om.

Därför tänkte jag att det skulle bli en liten följetång om mina favoritkryddor i den här bloggen. Det blir säkert inte varje dag och jag skriver kanske om annat också mellan kryddposterna, men jag har ett antal kryddväxter som jag hade tänkt skriva om så småningom i alla fall.

Kommentera

