The Holy Coffee Grinder

Min kära mormor har ägnat sig åt att släktforska under en tid och jag hejjar på henne entusiastiskt, eftersom det betyder att jag får en massa information om mina förfäder utan att behöva göra någonting alls.

Hennes efterforskningar har dock inspirerat mig att försöka mig på att arbeta med förfäderna som en del i mitt andliga utövande. Det låter ju väldigt lockande att inte vara begränsad till vad folk i ens omgivning kan berätta, utan att kunna få ta del av kunskaper och insikter som samlats under många generationers gång. De som redan har levat, får man utgå ifrån, vet nog en del om livet.

Det är naturligtvis en del nyfikenhet också som motiverat mig att slå in på den här vägen. Jag har sett bilder, kanske hört något litet om en och annan anmoder eller -fader och ett par minns jag vagt från min barndom. Men tänk om man på allvar kunde lära känna dem! Det vore så spännande att få veta mer om vilka det var som liksom la grunden för min existens; dem vars kött och blod jag så att säga går och kånkar runt på.

Jag tycker alltid det är roligt att höra om kulturer som ägnar sig åt förfadersdyrkan på olika sätt. Det verkar sympatiskt tycker jag att göra dem till en del av ens liv, för att inte tala om att visa dem lite tacksamhet och respekt. Men det har varit lite av en utmaning för mig att hitta en form som känns meningsfull och samtidigt passar för en modern västerländsk hedning.

Det passar sig liksom inte att t ex ha en mumie på balkongen även om jag hade kunnat få fram och mumifiera kvarlevorna från någon av mina förfäder. Jag experimenterar med lite olika metoder för att hitta fram till en modell som funkar, men har väl egentligen ingen aning om vad jag håller på med.

Jag har ordnat ett litet speciellt ställe som är fokus för mina förmödraexperiment, med arvegods från bland annat gammelmormor och gammelfarmor, samt en lerfigurin som gestaltar någon slags allmän urmoder. Jag är också på jakt efter ett fint fotografi av farfar, men har inte lyckats få tag på något passande än (hint till släkten -foton av andra personer från de tidigare generationerna är också välkomna).

Jag fick ett infall om att det nog är lättare att liksom få kontakt med dem och knyta an till dem om man hade något att erbjuda dem som de gillade i livet. Eftersom platsen är begränsad och jag som sagt inte kände de här personerna när de levde, ville jag ha någon slags gemensam nämnare som skulle kunna uppskattas av så många av dem som möjligt. Det var lite klurigt, men tillslut beslöt jag att kaffe förmodligen var det säkraste kortet. Det verkar som om alla drack kaffe förr i tiden…

Dessutom gav det mig en utmärkt anledning att ha min gamla fina kaffekvarn som jag tror har tillhört Någon Släkting, framme trots att jag inte dricker kaffe. Den har nu fått en plats bland de andra förfadergrejerna och då och då maler jag kaffe i den som jag sedan brygger och serverar mina förmödrar och förfäder. Hoppas de gillar det.

2 kommentarer Lägg till

  1. mamma skriver:

    Den är Farmor Signes🙂

    1. idaevangeliet skriver:

      sedär!

Kommentera

