Flygrönn!

Till min stora lycka upptäckte jag en flygrönn i ett av träden utanför mitt nya hem. Det måste ju vara ett gott tecken.

Rönnen är ju enligt folktron ett träd med stora magiska krafter. Den alltid lika underhållande Plant Lore Legends and Lyrics från 1892 berättar bland annat att trädet är ett gott omen och att det i England även kallades witchen-tree, alltså häxträd. Enligt boken lär rönn ha använts på skandinaviska båtar i forntiden för att skydda de resande så att Ran inte skulle ta dem.

Boken berättar även att vidskepliga människor bär med sig bitar av rönnkvistar som skydd mot häxkonst. T ex lär man i Skottland ha sett rönnen som ett botemedel mot häxkonster och det onda ögat. Dock, berättar författaren, gav rönnkvisten bara totalt skydd om den ackompanjerades av en ramsa, såsom ”Rowan Ash and red thread Keep the devils frae their speed.” eller ” Roan-tree and red thread, Haud the witches a’ in dread.” Ramsan skulle skrivas på ett papper, viras runt kvisten och fästas med en röd tråd.

Man använde även rönn till att skydda boskapen. Samma bok berättar att man i Skottland tog in kaprifol och rönn i kostallet den 2.a maj. Man lär också runt om på de brittiska öarna ha haft kvistar av rönn hängande i ladorna och på vissa fall t om virade runt hornen eller halsen på djuren som skydd. Mjölkpigor använde också ofta rönn som skydd, t ex genom att fästa en kvist vid sin pall eller genom att använda redskap av rönnträ.

Det finns även svenska traditioner om rönnen och inte minst flygrönnen, som anses ha extra starka magiska egenskaper. Flygrönn är en rönn som grott och växer i grenklykan på ett annat träd och således aldrig rört marken. Den anses förutom att vara ett bra skydd mot häxor, troll, trolldom och andra illvilliga naturväsen även skydda mot åskan.

Enligt Människan och Floran kunde den dessutom användas till att upptäcka skatter eller som slagruta. Hade man en yxa med skaft av flygrönn kunde man inte råka hugga sig själv. Selpinnar av flygrönn hindrade hästen från att skena om den mötte spöken eller gastar. Bitar av flygrönn stoppades bland annat i fähus, runt tjurarnas horn, i smörkärnor och ostkar. Framförallt i norra Sverige, där urvalet av lövträn inte var så stort, växte ofta en rönn på gårdsplanen som vårdträd.

I Dalsland la man under kristi himmelsfärd ett litet kors av rönn i mjölkbyttan för att korna skulle sköta sig medan de var på bete. Rönnens näver var också magisk. Den användes till att göra björnbasuner, dvs lurar som höll rovdjuren på avstånd från betande boskap. Rönnen vigd åt Tor, vilket kanske kan förklara varför den ansågs vara effektiv som skydd mot åska och storm.

Det finns olika traditioner runt hur man ska gå till väga om man vill plocka en flygrönn. Vissa säger att man inte får använda stålredskap, en del att man bara får använda helt nya redskap som inte använts innan. Man bör även lämna en lite gåva efter sig när man har plockat rönnen.

Om den ska bevara sina magiska egenskaper intakta är det viktigt att den inte heller efter att man plockat den rör vid marken. Enligt vissa traditioner får den heller inte tas med inomhus eller placeras under tak. Enligt vissa traditioner bör man hålla det hemligt om man hittar en flygrönn… det sket sig för mig… jag övervägde saken och bestämde mig för att det är tillräckligt hemligt så länge jag inte talar om eller visar precis var den finns.

Rönnbären är c-vitaminrika och har använts till sylt och gelé. Det är också en god brännvinskrydda och med lite extra socker blir det en god likör. Bären har en bitter smak som förmildras något om man väntar med att skörda dem tills efter frosten. Bären användes förr som bot mot gikt, reumatsim, skörbjugg och njursten. Somliga har använt dem till att stilla blod. Barken kan användas till garvning och löven användes förr till vinterfoder åt boskapen. Barken kan också användas till växtfärgning. Det ger en gulbrun färg. Den har också använts till finslöjd. Virket har använts till finsnickeri och snideri och till bland annat verktygsskaft.

Jag som kommer från Ronneby vill även upplysa om att en källa säger att Ronneby sägs ha fått sitt namn efter en stor rönn där man förrättade offer i forntiden. Huruvida det är sant har jag inte forskat vidare i, men det är inte en förklaring till namnet som jag har hört förr. Som kuriosa är det ju dock nämnvärt i sammanhanget.

3 kommentarer Lägg till

  1. kalebass skriver:

    Mycket intressant. Själv har jag enbart sett rönnen som ett vackert träd på sensommaren, och vid något tillfälle som snapskrydda… Fläderbusken anses ju också skydda mot troll och oknytt, inte minst så här i midsommartid. Som jag för övrigt önskar en god sådan !

    1. idaevangeliet skriver:

      tack detsamma!
      jo, flädern är också en intressant växt. har för mig att jag skrev något om den förra året, eller så tänkte jag bara på det. om jag inte redan har skrivit om den så får jag ju göra det snart.

  2. Bela skriver:

    Tack för en utförlig beskrivning av flygrönn.läser just nu boken Korparna, av Reine Brynolfsson .
    Där är omnämnt ordet flygrönn, trots mina 82 år har ej hört talas om den.men man blir aldrig för gammal att lära sig mera.

Kommentera

