Jord ger goda råd

Jag möblerar om. Jag har varit på ett gruvligt humör på sistone, nerver på grund av den stundande flytten kanske, vad vet jag. Så nu kom jag hit för att se om jag i Den Andra Världen kan hitta bra knep för att hantera denna ilska som bubblar inom mig. Eller få goda råd från någon av dess invånare.

Mitt i rummet brinner en stor eld som vanligt. Den måste bort. Det duger inte att ha en stor jäkla eld (är den inte större än vanligt dessutom?) brinnande framför näsan när man ägnar sig åt anger management. Elden göder ilskan. Den får flytta ut från rummet.

Jag sätter mig tillrätta, ser mig omkring och känner efter. Jag brukar kalla den här platsen för ”Grottan” men åtminstone just nu får den nog beskrivas som ett gryt snarare än en grotta. Det är litet och omgivet av jord, inte bergvägg. Varmt, mjukt, lugnt och skyddat från omvärlden.

Jag slappnar av. Får sällskap av Moder Jord. Vad ska jag göra med all den här ilskan? Jag överreagerar på småsaker och blir rasande på saker jag inte har någon inflytande över. Det är inte sunt. Det tröttar ut och gör livet ganska jobbigt.

Det här är hennes råd: Tillbringa mer tid på marken.
Det låter kanske lite underligt, men för en som bor på tredje våningen är det kanske inte så dumt att se till att ta ”jorda och centrera” lite mer bokstavligt.

Jag tillbringar ju tekniskt sett det mesta av min tid uppe i luften, upp-pallad av betongblock och utan någon levande länk till marken. Visserligen vanligt bland människor nu för tiden, men inte direkt naturligt. Min fina balkong i all ära, men lite gräs mellan tårna är nog inte en dum idé.

De bästa råden är ibland de enklaste. Nu tar jag tacksamt hissen ner till gräsmattan för att testa.

En kommentar Lägg till

  1. kalebass skriver:

    Det här med att reagera över saker är nog faktiskt bara ett sundhetstecken. Så länge man inte stannar i det för länge. Själv hade jag en mycket lång ”stubin” när jag var yngre, Nu, tänder jag direkt. Blir inte arg, men tar åt mig saker. Gräs mellan tårna? Lätt åtgärdat, du skaffar en låg låda, trä eller plast, fyller på lite jord, sår gräs. Eller helt enkelt gräver upp en ”fyrkant” ute i det gröna! Ut på balkongen, sätt dig bekvämt med fötterna i gräset ! (gärna ett glas vitt vin till).

Kommentera

