Elementen

Som den första posten på E i Pagan Blog Project tänkte jag skriva om hur jag använder mig av modellen med de klassiska elementen. För oss som är uppvuxna med modern kemi och fysik är det lite svårt att acceptera den ursprungliga klassiska läran om elementen bokstavligt och rakt av, så det krävs någon slags tolkning för att modellen ska kännas meningsfull och användbar. Därför misstänker jag att även om det i våra moderna böcker om häxkonst och magi i allmänhet ofta finns stora likheter i hur elementen beskrivs, så har vi som arbetar med dem en del personliga uppfattningar om elementbegreppet och de olika elementens beskaffenhet som kan variera en del.

Jag har själv inte analyserat elementbegreppet särskilt djupt utan nöjer mig med betraktelsen att vatten, luft, jord och eld faktiskt är nödvändiga för att livet på jorden som vi känner det ska kunna existera. Även om vi inte direkt tror att elementen som så är byggstenarna i allt runt oss, så är de åtminstone pelarna som bär det hela. Jag försöker ofta att hålla det så konkret som möjligt snarare än att veckla in mig i allt för komplicerade esoteriska teorier.

Jag använder elementen på flera olika sätt. Dels använder jag dem i regelrätta spells. Jag tycker också modellen med elementen och deras korrespondenser är ett bra verktyg att skapa balans när man känner sig ur gängorna eller i otakt med sig själv eller omgivningen. Jag analyserar vad som verkar vara fel i termer av elementen och sedan skapar jag en passande balans mellan elementen i min tillvaro baserat på vad jag vill ska bli annorlunda. Om jag t ex känner mig osäker eller obeslutsam kan jag försöka få in lite mer självsäkerhet och beslutsamhet i mitt liv genom att tillföra mer eld (eftersom det är det elementet jag förknippar med just självsäkerhet och beslutsamhet), antingen rent konkret genom att använda mer levande ljus eller ta en solsemester, eller symboliskt genom att t ex klä mig i rött. En slags esoterisk självhjälp när man har en dålig dag, helt enkelt.

Alla elementen har renande egenskaper. Vattnet sköljer ju som bekant bort smuts, luften blåser bort skräp, elden bränner som bekant bort orenheter och i jorden finns vänner som bryter ner saker vi vill få bort. När jag ska göra reningar, t ex av cirkeln eller av föremål, använder jag gärna alla fyra elementen istället för t ex bara vatten. Det känns mer balanserat och dessutom mera grundligt. När det handlar om föremål är min favoritmetod att sätta ut dem på balkongen i 4 dygn. Första dygnet brukar de få ligga nergrävda i en kruka. Sedan är det bra om man får en solig dag och en regning dag. Om vädret inte är så samarbetsvilligt får de ligga i en skål med vatten en dag eller i skenet av en ljuslykta en dag. Luft får de oavsett väder. Ett alternativt tillvägagångssätt är ju att lämna det ute till det har varit både en regnig och en solig dag, oavsett hur lång tid det tar, men det är ju inte alltid önskvärt.

Jag tycker också om att uppleva elementen med mina sinnen. Jag vet inte om det är för att jag helt enkelt är en väldigt sinnlig person som jag tycker det är en givande övning, men för mig är det ett väldigt effektivt sätt att slappna av och vara här och nu. När jag är i staden hjälper det mig dessutom att känna kopplingen till naturen. Jag inbillar mig dessutom att det kan vara ganska nyttigt att använda sinnena aktivt och medvetet på det sättet ibland istället för att bara ha dem på autopilot som jag tror att vi ofta har. Jag tror lite motion gör dem skarpare. Jag har också en meditationsövning som jag tycker om som relaterar elementen till den egna kroppen. Luft är då andningen, jord är skelett, muskler och andra vävnader, vatten blod och andra kroppsvätskor och eld är (kanske något långsökt) energiomsättningen; de kemiska reaktioner och förbränningen som sker i våra celler för att hålla hela systemet igång. Det är ytterligare ett sätt att känna att man inte är avskild från naturen, utan en del av den.

jord och vatten

Kommentera

