Anima, Animus och Dumheter

Jag har gått tillbaka till mina rötter och läst om en hel del böcker om wicca på sistone. Wicca var min inkörsport till nyhedendomen och de här böckerna var de allra första jag läste när jag precis upptäckt och fortfarande utforskade det hela. Jag kom ihåg att det redan då fanns saker som jag inte riktigt kunde förlika mig med i de här böckerna, men antingen har jag glömt hur provocerande de verkligen var, eller så har jag blivit bra mycket mer kritisk under de år som gått sedan dess.

Många av de här böckerna har en alldeles infernaliskt jungiansk hållning. Jag ska inte ge mig in på att såga Jung rakt av, för jag är ärligt talat inte tillräcklig kunnig om hans teorier för att avgöra om det är dem det är fel på, eller bara sättet de här böckerna tolkar och applicerar dem. Men i de här böckerna finns det som sagt mycket som provocerar mig.

En av dessa saker är det där med uppdelningen i manliga och kvinnliga egenskaper. Missförstå mig inte nu -även om jag tror att Väldigt Många skillnader är kulturellt skapade snarare än biologiska, förnekar jag inte att vissa egenskaper beror på biologi (storleken på bröst eller skillnaden i muskelmassa, tex). Det jag stör mig på i de här böckerna är tendensen att sätta etiketten ”manligt” eller ”kvinnligt” på egenskaper som helt uppenbart är könsoberoende.

Ofta åberopar man i det här sammanhanget Jungs teori om att varje man har kvinnliga egenskaper och att dessa kvinnliga egenskaper utgör hans anima, som på något sätt är en avskild del från hans i övrigt manliga personlighet just för att de anses kvinnliga. För att vara en välanpassad och balanserad människa måste han försöka integrera sin anima med resten av personligheten. Alla kvinnor har på samma sätt manliga egenskaper i sin animus.

Den här idén hade varit meningsfull som modell om man hade satt in det i ett historiskt och kulturellt sammanhang. Om man hade sagt att det här är egenskaper som förekommer hos båda könen men som historiskt i vår kultur har betraktats som oönskade hos det ena eller andra könet och att folk därför tvingats tona ner dem för att passa in i den sociala kontexten. Att de på det sättet så att säga förpassas till en undanskymd del av psyket. Då kan man argumentera för att folk skulle må bättre om dessa egenskaper istället accepterades så att de inte behövde gömmas undan utan tilläts vara en del av personligheten. Men så resonerar man inte. Anima och animus och manliga och kvinnliga egenskaper verkar vara givna av naturen i de här böckerna.

För mig liknar det mest ett klumpigt försök att upprätthålla en uppenbart felaktig idé om skillnaderna mellan könen och vilka egenskaper respektive kön har. Om en egenskap förekommer hos båda könen, varför har man då över huvud taget valt att betrakta den som en könsspecifik egenskap?

I mina ögon verkar det som om animus och anima används i ett desperat försök att legitimera gamla förlegade könsstereotyper när man har upptäckt att den traditionella bilden av manligt och kvinnligt faktiskt inte stämmer när folk väl får möjlighet att välja. Det är ett sätt att säga ”Ok, kvinnor kan också vara beslutsamma och modiga, men det är inte för att kvinnor i allmänhet är sådana, utan för att de har ett litet gryn av manlighet i sig. På det stora hela är kvinnor ändå först och främst intresserade av att ta hand om sina familjer” och ”En del män tycker visserligen det är mysigt att leka med barnen ibland, men det är inte för att män egentligen är sådana, utan för att de ibland drabbas av en smula kvinnlighet”.

När en egenskap kan förekomma hos både män och kvinnor är det fullständigt meningslöst att sätta en ”manligt-” eller ”kvinnligt-” etikett på och sedan hävda att när den förekommer hos det andra könet är det för att det alltid har något av det motsatta i sig. Det är helt enkelt en allmänmänsklig egenskap, så varför inte säga det istället? Varför krångla till och förvanska något som är så enkelt?

Kommentera

