Duschen och vardagsspiritualitet

När det rör sig om att leva ett spirituellt liv är kruxet ofta att få in det spirituella i vardagen. Det är en sak att uppmärksamma högtider eller andra ”speciella” dagar men en helt annan att hitta rutiner som tidsmässigt passar in i ett späckat vardagsschema med jobb, städning, matlagning, träning och allt vad det nu är man ägnar sin tid åt.

Vill man utvecklas spirituellt eller skapa ett meningsfullt förhållande till ”den andra världen” är det nödvändigt att ägna sig åt det hyfsat ofta. Det är som med allt annat; man gör inga framsteg om man inte övar och färdigheter man inte använder tynar bort.

Jag är själv hopplöst odiciplinerad och är kass på fasta rutiner, så det här har varit ett aber för mig. Jag har fått massor av välmenta tips på saker jag kan göra som daglig spirituell rutin. Allt från enkla saker som att tända ett ljus en stund varje kväll eller att meditera 10 minuter varje morgon, till avancerade halvtimmesritualer. Det är väldigt bra tips, men det blir helt enkelt inte av att jag gör dem.

Till slut gav jag upp och bytte strategi. Istället för att skapa ytterligare ett måste i vardagen genom att avsätta tid för en specifikt spirituell rutin bestämde jag mig för att jag lika gärna kunde tillskriva en spirituell innebörd till något man ändå redan gör i vardagen. Det kan låta lite trivialt, men om man ändå tror på någon form av immanens eller något slags samband mellan oss, naturen på det stora hela och det gudomliga, så borde ju helt naturliga, vardagliga beteenden kunna tjäna alldeles utmärkt som spirituella ritualer.

För mig är numera morgontoaletten min spirituella morgonritual. De flesta hedningar tar det där med renlighet på stort allvar. Vi gör gärna renande ritualer i olika sammanhang och då inte bara rent fysisk tvätt eller städning utan även spirituell rening. Vatten har av förklarliga skäl en stark symbolisk anknytning till renande, men även till meditation, våra känslor och vår själ i allmänhet. Att använda morgonduschen som en spirituell ritual känns därför inte alls särskilt långsökt egentligen.

Nu när jag ändå tvättar kroppen passar jag på att tvätta själen också. En lång varm dusch har alltid haft en avslappnande, nästan meditativ effekt på mig ändå. Att ta en dusch har i åratal varit mitt främsta problemlösningsverktyg. Det är i duschen jag får mina bästa idéer. Skillnaden nu är att jag har den medvetna intentionen att göra en själslig rening medan jag duschar. Vattnet rensar tankarna och får skölja bort gammalt groll. Jag blir ren och fräsch och känner mig harmonisk, pigg, stark och redo att möta världen.

Kommentera

