Svammel om cyklicitet

Som för många moderna hedningar spelar cyklicitet en stor roll för min världssyn, så det kändes självklart att välja det som ämne nu när jag ska blogga något på ”c”. Tyvärr tyckte jag det var lite svårt att hitta något tänkvärt att skriva om det och så här i efterand kan jag säga att det hela blev ganska osammanhängande…

Cyklicitet är ju det där med årstidernas växlingar, att vi går genom perioder när vi mår väldigt bra och är väldigt nöjda med våra liv och andra perioder när det är lite jobbigare. Supernovan som exploderar, förstör alla planeter i sin omgivning men ger upphov till en nebulosa, som i sin tur ger upphov till nya stjärnor och nya planeter. Vattnets kretslopp. Kvävets kretslopp. Alla andra kretslopp. Djuret som dör och förmultnar, ger näring åt gräset som äts av nästa generation djur. Istider och varma perioder. För den som tror på reinkarnation har vi ju också idén om att man föds, lever, dör och sedan föds igen. Allt går runt, runt, runt. Det är en tilltalande tanke. Den ger en känsla av att man vet vad man har att vänta och det i sin tur ger en hel del trygghet i en värld som ärligt talat kan verka lite obegriplig ibland.

Ibland upplever jag att vissa av oss moderna hedningar (och med oss menar jag jag) glömmer bort att det inte blir precis likadant som förra gången när en cykel fullbordas, utan att det sker en förändring och utveckling. Världen är ju inte som ett hjul som bara snurrar på stället, den är ju som ett hjul som rullar; som är på väg någonstans. Evolutionen är ju ett lysande exempel från naturen. Det händer mer än ett ständigt upprepande av exakt samma mönster. Kanske är det bara en del av en mycket större cykel, men hur som helst så sker det förändring från ett varv till ett annat, så att säga.

Ibland är vi så koncentrerade på det där med att saker och ting är cykliska i förståelsen att mönster upprepar sig om och om igen att vi missar att hålla lite koll på utvecklingen också; det som inte är likadant som förra gången. Vi glömmer att iaktta hur saker och ting förändras och att reagera på förändringarna. Vi tar inte ställning till om vi tycker att saker och ting i vår värld utvecklas som vi skulle vilja eller ej. Det är lite som om vårt cykliska tänkande gör att vi i och för sig hyllar ständig förändring, men att tankesättet samtidigt gör oss lite lata så att vi inte på allvar iakttar vad som verkligen händer.

Kanske är det ett medvetet (eller omedvetet) val för en del att inte fundera så mycket på förändringarna? Vi har sett förändringar i världen, presenterade i nyheterna, men eftersom vi inte gillat vad vi sett har vi valt att fokusera på trevligare saker. Jag blev nämligen nyligen medveten om att det är så jag själv har gjort. Jag insåg hur negativ bild jag hade av utveckling. I princip allt verkade gå åt fel håll, från samhällsstatistik till miljöförstöring. Inte minst forskning hade jag en negativ inställning till.

Forskningen och vetenskapsmännen verkade ligga bakom mycket av den utveckling som jag inte gillade. Jag förknippade forskning med etiskt tvivelaktiga projekt som syftar mer till att tjäna enorma mängder pengar till varje pris än att vara till nytta för mänskligheten eller vår planet. Jag likställde utveckling med dessa projekt omsatta i praktik med mänskligt lidande, miljöförstöring och utnyttjande av oskyldiga människor och djur som följd.

Men det finns faktiskt saker som utvecklas på ett bra sätt också. Det händer en massa spännande, intressanta och hoppingivande saker ute i världen. På alla möjliga områden. Mycket av det intressanta missar vi, eftersom det inte rapporteras i media på samma sätt som otrevliga skandaler och katastrofer. Spännande framsteg får inte samma genomslagskraft. Vi får leta lite mera aktivt efter utveckling och framsteg som presenteras på ett positivt sätt.

Ni som följer mig på facebook känner till hur förtjust jag är i TED talks. Anledningen till att jag är det är just att där presenteras utveckling och forskning på ett positivt sätt. Forskarna själva; eldsjälar som vill förändra världen till det bättre, berättar om sin forskning och sina sina upptäckter. Gräddan av eliten inom alla möjliga dicipliner delar med sig av sina tankar och visioner.

De sätter det i en kontext som gör det möjligt för oss vanliga dödliga att förstå vad nyttan med deras verksamhet faktiskt är. Deras entusiasm för veteskapen är smittande och istället för att känna sig orolig och beklämd inför forskningsresultat, som man ofta gör när man hör om forskning i nyheterna, känner man sig hoppfull. Man känner att det finns folk som faktiskt jobbar hårt och anstränger sig för att lösa våra problem och ännu viktigare -att de faktiskt gör stora framsteg.

Här nedan följer några av mina favorit TED talks. De är inte så nya och tyvärr får man inte veta vad som har hänt på området sedan dess, men de är inspirerande och gör åtminstone mig mycket mera entsuastisk inför tanken på utveckling.

Paul Stamets: 6 ways mushrooms can save the world

Michael Pollan: A plant’s-eye view

Alan Russell: Regenerating our bodies

Paul Ewald: Can we domesticate germs?

Denis Dutton: A darwinian theory of beauty

Kommentera

