Så gick det till förr!

Vintern är tämligen mild än så länge, och nu går det dessutom mot ljusare tider, men det är fortfarande ganska skönt att kura inomhus i värmen. Förr i tiden, när det inte fanns tv eller wii, underhöll man sig under de långa, mörka vinterkvällarna genom att berätta historier. Den Gode Styvfadern återupplivade den fina traditionen häromkvällen genom att dela med sig av några alldeles fantastiska historier om sin morfar. Här är en av dem:

På den tiden var ö-borna (i Blekinge) fattiga. De levde på fiske och det blev inte mycket pengar av det, så de drygade ut matförråd och kanske även kassan, genom att jaga ejder och annan sjöfågel. Det var förbjudet, men man kunde se kustbevakningens stora båtar på ganska långt håll, så om de skulle dyka upp var det bara att slänga fångst och vapen över bord, så kom man undan.

En dag, när morfar hade skjutit en fin ejder, dök kustbevakningen upp. Han såg dem i god tid, men det var ju en fin fågel, så det grämde honom att behöva slänga den. Ännu mer grämde det honom att behöva göra sig av med bössan. De var ju fattigt folk och en bössa var minsann inte billig. Nej, han tänkte minsann inte offra en så fin fågel och sin bössa.

Kustbevakningen kom fram och hittade den skjutna fågeln och bössan i båten, men morfar var listig. ”Jag hittade fågeln skadad och var tvungen att avliva den för att den inte skulle lida” Kustbevakningen tvivlade. Det var ju förbjudet att jaga och med en död fågel och en bössa i båten verkade det ju ganska tydligt vad som hade hänt.

Men morfar gav sig inte. ”Ni tror väl inte jag är så dum att jag hade behållit bössan och fågeln när jag såg er komma om jag hade ägnat mig åt tjuvjakt? Då hade jag ju slängt dem över bord för att inte åka fast begriper ni väl?” Jo, det verkade ju onekligen lite dumt att inte slänga sakerna utan istället riskera att bli tagen på bar gärning. Gubben talar ju säkert sanning. Låt honom gå för den här gången.

Så gick det till förr i tiden, minsann!

2 kommentarer Lägg till

  1. lillebror skriver:

    Haha, jag skrattar fortfarande åt den historian😀

    1. idaevangeliet skriver:

      ja, det är en höjdare.
      tyvärr kommer jag inte ihåg den andra ordentligt, men jag jobbar på det så att jag jag posta den också🙂

Kommentera

