Nyårstankar… typ.

Då har vi fått lite distans till vintersolståndet. Årshjulet snurrar på. För mig markerar vintersolståndet början på det nya året. Jag tycker det känns mest logiskt att ha starten på året just där vid vändpunkten, när solen så att säga kommer tillbaka till oss.

Jag har haft lite svårt att få årshjulet att gå ihop riktigt snyggt. Det finns lite olika tolkningar om vad som händer när på året, men ingen av de mer etablerade känns riktigt naturliga för mig. Problemet är först och främst just perioden innan vintersolståndet. För även om jag tycker det är rimligt att året börjar då, så tycker jag inte det känns som om det gamla året slutar då –det känns som om året tog slut i och med samhain.

För mig gör samhains tema runt döden att det är det naturliga slutet på året, på samma sätt som döden är det givna slutet på livet. Om året tar slut vid samhain och det nya året inte börjar förrän vid vintersolståndet hänger det ju inte ihop logiskt. Tiden mellan samhain och vintersolståndet blir liksom en period som inte riktigt är en del av årshjulet; en tid utanför den ordinära tiden.

Ingen särskilt elegant modell får jag väl erkänna. Det låter väl i och för sig lite poetiskt att den där mörka, tröstlösa perioden när allt slutat växa och vissnat och det fortfarande blir allt mörkare och kallare utgör något slags mystiskt undantag där vi befinner oss liksom mellan, utanför tiden. En period där mycket verkar dött men livet ändå fortsätter.

Där i mörkret, där slutet redan har varit men början låter vänta på sig, blir gränsen mellan liv och död flytande. De vanliga reglerna sätts ur spel och det som försiggår på andra sidan kan ibland skymta genom slöjan mellan världarna som påstås vara extra tunn just den delen av året. Men nu har det vänt och vi är tillbaka i den vanliga tillvaron igen, med den ordinära tiden, med solen, i årshjulet.

2 kommentarer Lägg till

  1. Asynja skriver:

    Hej!
    Jag hittade hit tack vare din länk i bloggtråden på Svenska Wicca.
    Jag blir alltid lika löjligt glad varje gång jag hittar en ny ”häxblogg”🙂

    Jag känner igen det där med att magkänslan säger något man inte riktigt kan bortse ifrån, även om intellektet inte riktigt får ihop logiken.
    Just detaljen med årshjulets slut och början (om nu hjul har början och slut😛 ) känner jag inte likadant inför, men detaljerna är inte alltid huvudsaken. Jag känner igen mig i att känslan av att någon inre rytm ”bara vet” eller ”bara känner” oavsett vad almanackor och kalendrar säger.

    Är det okej med dig att jag länkar till din blogg från min blogg?
    Jag brukar vilja lägga alla bloggar jag vill följa i samma lista, så jag inte ska glömma någon.

    Mvh Asynja

  2. idaevangeliet skriver:

    hej,

    jo, det är ju ibland så att man ”bara vet” eller det ”bara känns rätt” och det funkar som regel alldeles fint det också, så länge man inte behöver argumentera för sin hållning och övertyga någon som tycker annorlunda. men man måste ju inte vara överens och tycka likadant hela tiden heller😉

    den som frågar snällt får gärna länka till min blogg!

    gott nytt år också!

Kommentera

