Man lär sig nåt nytt…

…varje dag.

Igår lärde jag mig att det tydligen finns folk som inte begripit skillnaden mellan en privatpersons blog och en akademisk text; som inte verkar ha insett att till skillnad från ett paper, en uppsats, artikel eller avhandling finns det inga som helst krav vad gäller innehåll eller formalia i en privat blog.

Här är dagens newsflash för er som missat den detaljen: Man kan faktiskt skriva nästan precis vad fan man vill i sin blog. Man måste inte dubbelkolla fakta och det är helt ok att använda Wikipedia som enda källa. Det är faktiskt t om tillåtet att ljuga (lagen sätter i och för sig vissa gränser, men som regel går det hur bra som helst).

Jag har varit aktiv i den akademiska världen, både i Sverige och utomlands, tillräckligt länge för att veta allt jag behöver veta om att analysera och granska information och redovisa den på ett formellt korrekt sätt. Men faktum är att jag inte är så pass dum och enkelspårig att jag alltid behandlar all information på samma rigorösa sätt.

Jag behandlar information på ett med akademiska ögon sett korrekt sätt när det är adekvat, men i vissa situationer, t ex i en privat blog som är helt för nöjes skull, är det inte nödvändigt utan bara slöseri på tid och dessutom jäkligt tråkigt. Faktum är att jag gillar en god historia bra mycket bättre än en långrandig, men korrekt utläggning.

Det är en himla tur att jag själv får välja vad jag vill blogga så att jag kan fortsätta som tidigare med att roa mig med mina hemmasnickrade teorier och Wikipediabaserade poster med diskutabelt faktamässigt innehåll -och en himla tur för alla som inte gillar det jag skriver att ni inte är tvungna att läsa den här bloggen!

En kommentar Lägg till

  1. Jonas skriver:

    Tummen upp för det… (så att du skall veta att det finns läsare som uppskattar dina teorier också)

    Gott nytt år!

Kommentera

