Det behövs fler Annor

Läste Björn Wimans krönika De fängslade journalisterna i Etiopien är inte vilka svenskar som helst. Den, och framförallt att Anna Politkovskaja (enligt Björn) ska ha sagt ”Om inte jag gör det, vem ska då göra det?” följer med mig resten av dagen.

Jag minns nämligen en dag, jag tror det kan ha varit i mars, när jag lite trumpet menade på att det kanske inte var världens bästa idé att åka till Libyen just precis nu. Jag tyckte det verkade en smula farligt. ”Du kan ju bli dödad!” informerade jag tjurigt en God Vän och tyckte att det var ett argument som man knappast kunde avfärda. Men det kunde man.

”Massor av folk dör i mitt land varje dag. Varför ska jag inte göra vad jag kan för att hjälpa dem? Varför ska de riskera sina liv, men inte jag?” Det hade Gode Vännen ju trots allt rätt i och vad kan man egentligen vänta sig av en som ägnat hela sitt vuxna liv åt att försöka avsätta världens mest långlivade despot och betalat för det med både fängelse, tortyr och familj?

Jag fick finna mig i det och nöja mig med att med ”Du kan inte hjälpa någon om du är död, så var försiktig”, fick jag åtminstone sista ordet. För om inte han gör det, vem ska då göra det?

Kanske borde vi allihop bli lite bättre på att tänka som Anna. Om inte jag gör det, vem ska då göra det? Vore det inte bättre om alla tog lite ansvar och sa ifrån och agerade direkt när saker och ting inte verkar stå rätt till, istället för att vänta på att någon eller några få modiga tar på sig hela bördan på egen hand?

Det är egentligen inte riktigt rättvist att låta någon annan göra hela jobbet. De är så mycket lättare att tysta eller ignorera när de är få; Priset de får betala blir för högt när de inte har någon att dela det med.

Så se till att få hem våra svenska Annor som sitter fast i Etiopien, för att inte tala om Dawit Isaak. De har betalat ett tillräckligt högt pris redan. (Fast jag är väl kanske partisk just när det handlar om journalister som spärras in av despoter när de bara gör sina jobb i hopp om att världen ska bli ett lite trevligare ställe)

Till alla ni Annor där ute -TACK!

Kommentera

