Skördetid

Så här en stund efter höstdagjämningen tycker jag att det kan vara värt att tänka lite på mat. Vi glömmer det lätt, eftersom vi alltid har allt vi vill äta lättillgängligt för oss på ICA och coop, men faktum är att nästan all mat trots allt faktiskt har odlats eller fötts upp någonstans och sedan skördats eller slaktats, för att vi ska kunna äta oss mätta. Hur många steg som än finns emellan, så finns ändå en liten smula natur kvar i maten när den väl hamnar på vårt bord.

I en annan tid, när ICA inte var uppfunnet än, var avståndet från naturen till bordet lite kortare. Då var det här en väldigt viktig tid på året, för det var nu under hösten som man skulle skörda. Allt käk skulle samlas in och förvaras på ett sätt så att det höll sig fram till nästa sommar. Det var nu det definitivt visade sig om man kunde se fram emot vintern i trygg förvissning om att man skulle få äta sig mätt, eller om man med bävan skulle planera ransonering i hopp om att hålla svälten stången.

Det var tid för hårt arbete. Skörden börjar i augusti med brödsäden. Den måste tröskas och sedan förvaras som den är eller malas till mjöl. Många goda bär mognar också under augusti. I september är hasselnötterna mogna att plockas, likaså kålen och rovorna. Potatisskörden börjar och lingonen mognar. Bären gör man sylt och saft av.

Äpplena ska plockas och senast i mitten av oktober bör alla trädgårdsprodukter vara bärgade, så att de inte förstörs av frosten. Linet ska bearbetas så att man kan använda vintermånaderna till att spinna, väva och sy. Vill man brygga öl måste man tillverka malt. Åkrar behöver förberedas inför vintern.

Djuren som gått på bete måste in innan det blir för kallt för dem ute och det är dags att slakta. Slakten medför en massa arbete; allt ska tas tillvara. Skinnet ska garvas och det ska göras korv. Jakten inleds också.

Det är ingen slump att man hade skördefester. När allt hårt arbete äntligen var klart hade man ju goda skäl att fira, inte minst för att man nu hade mer mat än någon annan tid på året. Om skörden hade varit god var det dags att vara tacksam och luta sig tillbaka och vila en liten stund.

Ja, så kunde det gå till i gamla Bondesverige. I mitten av Malmö anno 2011 får jag nöja mig med att plocka bläcksvamp i parken och steka till lunchmackan och njuta av små men naggande goda balkongodlade tomater. Men trots att jag inte har slitit i mitt anletes svett i månader för att få min mat, så passar jag på att vara tacksam för den, jag också. För vad skulle jag ta mig till om växterna slutade växa och djuren bara försvann?

Kommentera

