Dansa!

Det är bra att ha en säkerhetsventil så att man kan lätta på trycket när det börjar kännas som om det liksom bara är för mycket. En av mina favoritventiler är dans. När livet börjar kännas lite för allvarligt eller besvärligt letar jag upp precis den musiken jag känner för och låter den guida mina rörelser.

När jag dansar hemma bryr jag mig inte om hur det ser ut. Det är musiken och kroppen som räknas. Det enda viktiga är att det känns rätt. Då trängs lektioner i magdans med eldiga flamencosteg och virvlande afrodans. Till tonerna av Kaizers Orchestra trivs de alldeles utmärkt bra ihop. Det är skönt att leka med musiken; att låta kroppen vrida, vända, böja och snurra, att skaka och vicka. Det är befriande att blanda löjliga poser, sensuella rörelser, sparkar, avancerade steg, dramatiska gester och galna hopp som hotar att utmana både balans och tyngdkraft.

När man är svettig och utmattad blir vardagsproblemen mindre och mer lätthanterliga och man vet att livet faktiskt leker, om man bara tillåter det.


(jag var faktiskt där…)

Kommentera

